Alfa Laval tar värmeåtervinningsorder värd 95 miljoner kronor

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit en order för leverans av värmeåtervinningssystem till en kraftanläggning i El Salvador. Ordern har ett värde av cirka 95 miljoner kronor och är bokad inom affärsenheten Boiler Systems i Marindivisionen. Leverans beräknas ske under 2020.

Ordern omfattar rökgasvärmepannor som ska installeras i ett kraftverk där de kommer att återvinna spillvärme för användning i elproduktionsprocessen.

”Våra pålitliga och effektiva pannsystem återvinner spillvärme som sedan används för att producera ytterligare elektricitet från samma energikälla. Detta har en positiv inverkan på våra kunders resultat – och är också bra för miljön," säger Sameer Kalra, chef för Marindivisionen.

Visste du att… dessa pannsystem, så kallade ”boilers”, kommer att kunna återvinna nära 115MW värmeenergi som annars skulle gått till spillo, och när den omvandlats till elektricitet kan den årligen försörja 200 000 människor i El Salvador med el?

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, inom olja och gasutvinning, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2018 en omsättning på cirka 40,7 miljarder kronor och har cirka 17 200 anställda.

www.alfalaval.com

Peter Torstensson
Informationsdirektör

Taggar:

Alfa Laval är inriktat på områdena energi, marin, livsmedel och vatten. Bolagets världsledande expertis, produkter och service är viktiga framgångsfaktorer för ett brett spektrum av kunder i ett 100-tal länder. Genom att optimera deras processer, skapa ansvarsfull tillväxt och ligga i spetsen för teknikutvecklingen hjälper vi dem att uppnå såväl sina affärs- som hållbarhetsmål. Alfa Lavals innovativa teknologier används för att rena, förädla och återanvända material och naturresurser. De bidrar till förbättrad energieffektivitet och värmeåtervinning, effektiviserad vattenrening samt minskade utsläpp. Vår ständiga drivkraft är att bidra till en positiv utveckling för våra kunder, likaväl som för oss människor och vår planet. Vi gör världen bättre, varje dag. Helt i linje med vårt motto Advancing better ™. Alfa Laval har cirka 17 500 anställda och hade 2019 en omsättning på cirka 46,5 miljarder kronor. Bolaget är noterat på Nasdaq OMX.