Sammanfattning av Alfa Lavals kapitalmarknadsdag – uppdatering av den marina affären

Report this content

Under Alfa Lavals kapitalmarknadsdag i Köpenhamn idag, gav bolaget en översikt av den marina affären med fokus på miljö- och energiapplikationer. Alfa Laval kommunicerade sitt åtagande att behålla och ta en marknadsledande ställning inom barlastvattenrening, lösningar för minskning av svavelutsläpp samt lösningar för bränsleåtervinning och värmeåtervinning.

En allt strängare marinlagstiftning – globalt via den Internationella sjöfarts-organisationen (IMO), regionalt inom EU samt landsspecifikt såsom t.ex. US Coast Guards – driver efterfrågan på miljölösningar. Därutöver driver höga bränsle-kostnader och IMOs index för energieffektivitet för nya fartyg (EEDI), en ökad efterfrågan på mer energieffektiva produkter och lösningar.

Under förmiddagen talade Peter Leifland, chef för Marine & Diesel divisionen, om nya tillväxtmöjligheter för divisionen, som bygger på både nya och väletablerade produkter och teknologier.

"Vi ser intressanta tillväxtmöjligheter inom två områden - miljöapplikationer och energibesparande lösningar" sa Peter Leifland. "Med förvärvet av Aalborg Industries har vi ytterligare förstärkt vår ställning inom marinindustrin. Idag har vi både nyligen lanserade och befintliga produkter för att möta nuvarande och kommande lagstiftning. Vårt erbjudande inom miljöområdet samt inom energibesparande lösningar, förväntas mildra effekten av minskad orderingång på nya fartyg ", säger Peter Leifland.

Han utvecklade sedan några intressanta marknadsmöjligheter:

Rening av barlastvatten

Den "Internationella konventionen om kontroll och hantering av fartygs barlastvatten och sediment" kommer att träda i kraft ett år efter ratificering av 30 länder, motsvarande 35 procent av världens tonnage. Idag har 36 länder ratificerat, vilka motsvarar 29 procent av världsflottan. Tidpunkten för när ratificeringen äger rum är beroende av politiska beslut i enskilda länder. När väl konventionen ratificerats uppskattar Alfa Laval att 35 000 fartyg kommer att utrustas med system för barlastvattenrening – varav 15 000 nya fartyg och 20 000 befintliga. Det beräknade genomsnittliga ordervärdet per fartyg är € 200-250 000 över tid.

Alfa Lavals PureBallast är en marknadsledande lösning – och världens första kemikaliefria lösning för rening av barlastvatten – som helt uppfyller IMOs standard. Alfa Laval har för avsikt att behålla en marknadsledande ställning.

Skadliga utsläpp - SOx

IMOs konvention för reducering av svavel i rökgaser (SOx) är redan ratificerad och implementerad i vissa områden, så kallade ECAs (Emission Controlled Area). Konventionen kräver att utsläppsnivåerna i dessa områden inte överstiger 0,1 procent, vilket gäller från 2015, och globalt får nivån inte överstiga 0,5 procent från och med 2020. Den kommer att påverka alla fartyg, nya såväl som befintliga. För att nå dessa nivåer kan redare antingen använda dyrare bränsle med lägre svavelhalt, eller fortsätta att köra på tjock eldningsolja och investera i en skrubber, vilket är en mer kostnadseffektiv lösning.

Alfa Laval bedömer att ca 5 000 fartyg seglar mer än 50 procent i norra Europas ECA område. Av dessa kommer Alfa Laval att fokusera på befintliga och nya fartyg med större motorer och uppskattar att ca 1 000 - 2 000 fartyg kommer att utrustas med en skrubberlösning under en period av fem år. Alfa Laval räknar med att boka order i en nära framtid med leveranser som påbörjas innan utgången av 2013

Alfa Lavals PureSOx, en skrubberlösning som lanserades i september 2012, har ett genomsnittligt ordervärde på ca € 2-3 miljoner per fartyg, exklusive installations-kostnader. Alfa Laval har för avsikt att ta en marknadsledande ställning.

Bränsleåtervinning

Bränslekostnaderna utgör ofta mer än 50 procent av ett fartygs driftskostnader. Med detta som utgångspunkt har Alfa Laval utvecklat en helt ny produkt, Alfa Laval PureDry, som är en kombination av en höghastighetsseparator och en dekanter. Den förväntas kunna minska bränslekostnaderna ombord på ett fartyg med upp till 2 procent.

Produkten lanserades nyligen och prisnivån är € 120 000. Alfa Laval beräknar sälja cirka 100 enheter under 2013 – och långsiktigt bedömer företaget att Alfa Laval PureDry kommer att vara en attraktiv lösning för de flesta oceangående fartyg.

Värmeåtervinning

Värmeåtervinningssystem, eller Waste Heat Recovery systems (WHR) återvinner energi från avgaserna, och bidrar därmed till bränslebesparingar och lägre kostnader. Alfa Laval har två produkter;

Den första, WHR efter huvudmotorerna, är en etablerad lösning som inkluderades i Alfa Lavals produktportfölj genom förvärvet av Aalborg Industries. Denna produkt genererar för närvarande cirka € 30 – 40 miljoner per år och har en god framtida tillväxt-potential. Alfa Laval har, och avser att behålla, den marknadsledande ställningen.

Den andra är WHR efter hjälpmotorer, en ny produkt som lanserades i september 2012. Det genomsnittliga priset är € 70.000 och Alfa Lavals bedömning är att denna produkt långsiktigt kommer att vara en attraktiv lösning för många oceangående fartyg. Alfa Laval har för avsikt att ta en marknadsledande ställning.

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2011 en omsättning på cirka 28,6 miljarder kronor och 16 000 anställda

www.alfalaval.com

Peter Torstensson