Scania väljer Alfdex till Euro 5-motorer

Scania har ännu en gång valt Alfdex-systemet för rening av vevhusgaser, nu i sina nya 9- och 13 litersmotorer. Motorerna klarar Euro 5-normerna och Scania har valt en Alfdex-variant där reningsgraden har höjts ytterligare. Beställningen avser samtliga raka Euro 5-motorer och leveranser inleds mot slutet av året.

Utöver diesel så kan Scanias helt nya Euro 5-motorer köras på alla förnyelsebara bränslen. I linje med Scanias miljösatsning har man specificerat en vässad variant av Alfdex-systemet som gör vevhusgaserna närmast 100-procentigt rena från olja och sot. Den nya Alfdex-varianten har utvecklats gemensamt av Alfdex AB och Scania.
”Den här beställningen, som är den andra från Scania, bekräftar och fördjupar det samarbete vi inledde redan 2002”, säger Mats Ekeroth, VD för Alfdex AB. ”Alfdex finns sedan en tid tillbaka också på Scanias Euro 4-motorer.”
”Totalt har vi nu en inneliggande orderstock på runt 1 miljard kronor över de kommande 3-5 åren. Med det har vi etablerat Alfdex som en av världens ledande leverantörer för rening av vevhusgaser.”
Alfdex AB är ett joint-venture baserat på Alfa Lavals ledande ställning inom centrifugal-separering och Haldex starka position som leverantör av egenutvecklade och innovativa lösningar till den globala fordonsindustrin.
September, 2004. Alfdex AB offentliggör ett ”letter of intent” med Scania beträffande leveranser av Alfdex. Leveranser startade i början av 2005.
Februari, 2005. Alfdex offentliggör ett 5-årigt utvecklings- och leveransavtal med Volvo, omfattande leveranser till Volvo, Renault och Mack. Serieleveranser startade 2005.
Januari, 2006. Alfdex offentliggör ett 5-årsavtal med DaimlerChrysler, omfattande leveranser till DaimlerChryslers lastbilsmärken Mercedes-Benz, Freightliner, Mitsubishi Fuso, Sterling Trucks och Western Star Trucks.
Oktober, 2007. Alfdex offentliggör flerårigt avtal med två stora amerikanska tillverkare av dieselmotorer, med redan påbörjade leveranser.
November, 2007. Alfdex offentliggör leveranser av Alfdex-systemet till Scanias 9- och 13 liters Euro 5-motorer.

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.
Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadsindustrin, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.
Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen.
Alfa Laval, som är noterat på Nordiska Börsen, Nordic Large Cap, hade 2006 en omsättning på cirka 20 miljarder kronor. Företaget har omkring 10 000 anställda.

Haldex (www.haldex.com), med huvudkontor i Stockholm, tillhandahåller egenutvecklade och innovativa lösningar till den globala fordonsindustrin. Huvudinriktningen är produkter relaterade till fordonsdynamik, säkerhet och miljö.

Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årlig omsättning på nästan 8 miljarder kronor med ca 6.000 medarbetare.
Haldex stärker sin konkurrenskraft och skapar långvariga kundrelationer genom produkter med höga prestanda, låga totalkostnader för kunden under produktens livslängd, ett etiskt sätt att göra affärer, samt engagemang i långsiktiga partnerskap.

För ytterligare information ber vi er kontakta:
Peter Torstensson,
Informationsdirektör, Alfa Laval