Summering av Alfa Lavals kapitalmarknadsdag

Vid Alfa Lavals kapitalmarknadsdag i Köpenhamn upprepade bolaget sin bedömning att rörelsemarginalen under det fjärde kvartalet kommer att vara ungefär på samma nivå som de 21 procent som bolaget rapporterade för det tredje kvartalet 2007.
Bolaget vidareutvecklade sin strategi om strukturell tillväxt. Företaget presenterade tre områden där det ser strukturell tillväxt: de snabbväxande BRIC-länderna, energi och energirelaterade industri samt miljöteknik, det vill säga produkter och applikationer som drivs av behovet att minska olika industriers miljöpåverkan.

Bolagets VD och koncernchef Lars Renström inledde med att presentera utvecklingen inom BRIC-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien och Kina). Under det senaste året har orderingången från de fyra snabbväxande länderna ökat kraftigt. BRIC-ländernas andel av koncernens totala orderingång har ökat från 18 till 21 procent. Kina är bolagets näst störst marknad och utgör nu 11 procent av orderingången.

”Men även i de etablerade länderna i Nordamerika och Västeuropa har tillväxten varit god”, sa Peter Leifland, som presenterade regionerna Nordamerika och Västeuropa. ”Det är också extra glädjande att vi lyckats skapa denna tillväxt utan att öka antalet anställda.”

Ulf Granstrand, ansvarig för Process Technology-divisionen, gjorde en uppdatering av läget inom energi och energirelaterad industri. Han sa bland annat att Alfa Laval ser en lägre efterfrågan från produktion av förnyelsebara bränslen från Nordamerika och Västueropa, medan Brasilien är fortsatt starkt. Den mycket goda orderingången inom energirelaterad industri de senaste åren har skapat en stabil bas för en betydande potential för eftermarknaden.

Ett ökat behov av miljöteknik är en annan viktig drivkraft för Alfa Laval. Bolaget presenterade ett antal områden där dess produkter hjälper kunderna att minska påverkan på miljön. Ett sådant är miljövänligare kylmedel, ett annat är vattenförbrukning inom industrin, ett tredje är marina applikationer, där Alfa Laval har en mycket stark position. Ett fjärde område är raffinaderi där miljövinsterna är mycket stora. Ett exempel är där bolaget sålt totalt 5 000 av en speciell typ av värmeväxlare från Alfa Laval. Det sparar 12 miljoner ton koldioxid, vilket motsvarar utsläppen från samtliga personbilar i Sverige under ett år.

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.
Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadsindustrin, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.
Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen.
Alfa Laval, som är noterat på Nordiska Börsen, Nordic Large Cap, hade 2006 en omsättning på cirka 20 miljarder kronor. Företaget har omkring 11 000 anställda.

För ytterligare information ber vi er kontakta:
Peter Torstensson,
Informationsdirektör, Alfa Laval