Gåva till alla oroliga barn!

Världsberömd illustratör ger barn trygga svar i Coronavirus – en bok för barn

• Vad är coronaviruset?
  • Varför pratar alla om det?
  • Vad kan jag göra för att hjälpa till?

Alla dessa och många andra frågor får svar i Alfabetas nya gratisbok: Coronavirus – en bok för barn.

Alfabeta har i samarbete med Gruffalons skapare, den världsberömda illustratören Axel Scheffler, och det engelska bokförlaget Nosy Crow tagit fram en digital bok för barn om coronaviruset.

"Vi är väldigt medvetna att många föräldrar och omsorgspersoner kämpar med att förklara den pågående extraordinära situationen för barn, många är rädda och förvirrade”, säger Kate Wilson på Nosy Crow.

Kunskap lindrar oro
”Oro möts bäst med kunskap”, säger Dag Hernried på Alfabeta. ”Men det kan vara svårt att ge svar som utgår från barns perspektiv. Därför är vi glada att Axel Scheffler har ställt upp gratis och arbetat för högtryck med att få fram bilderna.”

Gratis till alla
Liksom den engelska utgåvan sprids även den svenska helt gratis. Att alla barn ska få tillgång till boken är viktigt. För att barn, föräldrar och pedagoger ska få det här stödet nu medan behovet är som störst kommer boken ut som en pdf, enkel att ladda ner. Den engelska utgåvan har redan på kort tid fått 1 miljon nedladdningar.

”Jag tycker att det är extremt viktigt att barn och familjer har tillgång till bra och pålitlig information under den här krisen, och jag hoppas att populariteten för de böcker jag har gjort med Julia Donaldson kommer att göra att den här digitala boken också når äldre barn, som kanske minns våra bilderböcker,” säger Axel Scheffler.

Många vill sprida boken
Här kan du ladda ner boken. Den kommer även att finnas för gratis nedladdning via H&Ms medlemskap, Rädda barnens digifritids.se och BUP.se. I Polyglutt kan man även lyssna på boken. "För Läsrörelsen som under 20 år har arbetat med att nå barn och unga, känns det extra viktigt att i coronans tid medverka till att en innehållsrik och välillustrerad faktabok om viruset når oroliga barn och barnfamiljer”, säger Elisabet Reslegård, ordförande Läsrörelsen.

Ladda ner, läs och sprid boken! Alfabeta.se.
För mer information kontakta Emili Kvarnström Svensson, emili@alfabeta.se, 070-092 46 75

Presskontakt:
Emili Kvarnström Svensson
E-post: emili@alfabeta.se

Alfabeta Bokförlag är ett fristående kvalitetsförlag och ger ut ca 60-70 nya titlar per år, skön- och facklitteratur för vuxna samt barn- och ungdomsböcker. Alfabeta är något i dagens Sverige så ovanligt som ett självständigt förlag som inte tillhör någon av de stora förlagsgrupperna.

Taggar: