ALFAKRAFT lanserar ytterligare två hedgefonder

Report this content

ALFAKRAFT inleder 2013 med fortsatt stark tillväxt och utveckling och nu lanserar den starkt växande hedgefonduppstickaren ytterligare två kvantitativa hedgefonder: ALFA Edge Fund (valutahandel) och ALFA Quant Fund (multistrategifond, hedgefond-i-fond) som investerar i ALFAKRAFT Fonders olika hedgefonder. Förvaltningen startade redan vid årsskiftet 2011/2012 och helårsresultatet för 2012 landade på +18,59% för ALFA Edge Fund och +8,79% för ALFA Quant Fund est.

– Vår historia talar sitt tydliga språk. Exempelvis slog ALFA Commodity Fund, vår CTA/Managed Futures-fond, sina konkurrenter i Norden inom CTA-segmentet 2012. Totalt levererade fonden +6,52 procent i avkastning (est) under året. Även ALFA Energy Fund levererade ett bra helårsresultat för 2012 med en avkastning på +6,01% (est), säger Mats Grube, partner och styrelseledamot ALFAKRAFT Fonder.

Med de två nya fonderna ALFA Edge Fund och ALFA Quant Fund i portföljen befäster bolaget sin position ytterligare som det självklara alternativet till de ledande konkurrenterna.

– Vi har under de senaste fem åren målmedvetet byggt och utvecklat ALFAKRAFT till att bli ett ledande kvantitativt hedgefondhus. Vi har nu tre mycket vassa okorrelerade singelstrategifonder under förvaltning, som tillsammans genom ALFA Quant Fund, menar vi, skapar det bästa riskjusterade investeringsalternativet i marknaden. Vi ser fram emot att under 2013 ge våra konkurrenter en riktigt tuff match, säger Bengt Lindblad, VD och grundare ALFAKRAFT.

www.alfakraft.se

Kontakt:
Bengt Lindblad, VD och grundare ALFAKRAFT.
Tel: 08 - 545 188 88,
mobil: 0739 - 99 75 70,
e-post: bengt.lindblad@alfakraft.se

Om ALFAKRAFT

Verksamheten bedrivs genom två bolag, ALFAKRAFT AB och ALFAKRAFT Fonder AB. ALFAKRAFT AB är ett värdepappersbolag med inriktning mot kapitalförvaltning. ALFAKRAFT Fonder AB är ett fondbolag som idag förvaltar hedgefonderna ALFA Quant Fund, ALFA Commodity Fund, ALFA Edge Fund och ALFA Energy Fund. ALFAKRAFT grundades 1998 och står under tillsyn av den svenska Finansinspektionen sedan 1999.