Alfaskop ansöker om rekonstruktion

Alfaskop ansöker om rekonstruktion Styrelsen för Alfaskop AB (publ) ("Alfaskop") har beslutat att ansöka om rekonstruktion av bolaget. Bakgrunden till beslutet är Alfaskops ansträngda likviditetssituation till följd av att bolaget under juli och augusti utvecklats svagare än förväntat. Till detta kommer den svenska IT-marknadens allmänna avmattning, vilket gör att bolagets marknadsbedömningar för återstoden av 2001 innehåller betydande osäkerhet. Som följd av att Alfaskop i dagsläget inte klarar att hantera alla utgifter kommer en ansökan om företagsrekonstruktion att under tisdagen inlämnas till tingsrätten i Göteborg. Som rekonstruktör föreslår styrelsen advokaten Michael Levin vid Hamilton & co Advokatbyrå i Stockholm. I samband med att Alfaskops bolagsstämma den 27 augusti beslöt emittera aktier i syfte att förvärva Genesis-IT utsågs tre av Genesis-IT styrelseledamöter; Lars Berg, Mats Dellham och Sören Gyll att också ingå i Alfaskops styrelse. Mot bakgrund av den uppkomna situationen och de beslut styrelsen därmed har att fatta, avgick för undvikande av jäv, med omedelbar verkan nämnda ledamöter. Styrelsen i Alfaskop AB består därefter av Björn Beigler (ordförande), Michael Daun och Erik Lautmann. Som en följd av händelseutvecklingen beslutade styrelsen samtidigt att återkalla det erbjudande som aktieägarna i Alfaskop lämnat till aktieägare och optionsinnehavare i Genesis-IT AB (publ) ("Genesis-IT"). Styrelsens uttalade avsikt är att för såväl kunder som anställda fortsätta verksamheten med så små störningar som möjligt under en rekonstruktionsperiod. Stockholm, 11 september, 2001 Alfaskop AB Styrelsen Fakta om Alfaskop Alfaskop är ett IT-konsultföretag med ca 400 anställda. Alfaskop erbjuder ett ledande utbud av interna och externa ASP-lösningar som ger kunderna tillgång till applikation, information och driftstjänster. Genom att öka åtkomsten - och kunskapen att använda - program, system, nätverk och information minskar Alfaskop gapet mellan företags IT- strategier och visioner och användarnas verklighet. Alfaskop är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Mer information om Alfaskop finns på: www.alfaskop.se För ytterligare information kontakta: VD Erik Lautmann Mobil: 070-375 80 00 E-post: erik.lautmann@alfaskop.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010911BIT00070/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010911BIT00070/bit0002.pdf