Alfaskop satsar på säker inloggning via GSM-telefon

Report this content

Alfaskop satsar på säker inloggning via GSM-telefon Tillsammans med Mideye integrerar Alfaskop en GSM-baserad lösning för säker inloggning. Lösningen är ett sätt att säkert identifiera slutanvändare på Internet. Vid någon typ av påloggning kombineras statiska lösenord med att slutanvändaren erhåller ett engångslösenord till sin mobiltelefon. Genom att ange detta lösenord på PC:n kontrolleras att en person som försöker få åtkomst till centrala system verkligen är samma person som vederbörande utger sig för att vara. "Vi återanvänder GSM-infrastrukturen för behovet av säkerhet på Internet. Samarbetet med Alfaskop ser vi som viktigt steg för oss på Mideye och samarbetet hittills har varit mycket utvecklande. Detta inte minst tack vare Alfaskops kompetens inom kommunikation och säkerhet samt systemintegration i Citrix/ASP-baserade lösningar" säger Ulf Schuberth, VD Mideye. "Vårt samarbete med Mideye är ett utmärkt exempel på hur vi kan erbjuda samarbetspartners att nyttja vår mångåriga erfarenhet av att bygga kommunikations- och säkerhetslösningar som en del av Alfaskops breda ASP- erbjudande" säger Erik Lautmann, VD Alfaskop. Med Mideye-konceptet används mobiltelefonen som en säkerhetsdosa motsvarande den säkerhetsdosa, "token", som flera banker använder för att ge kunderna tillgång till sina Internettjänster. Eventuellt missbruk av lösenord upptäcks och indikeras på mobiltelefonen. Vid en påloggning anger slutanvändaren sitt användarnamn och lösenord. En central server, verifierar användaren och genererar ett tidsbegränsat engångslösenord som skickas som ett engångslösenord till användarens mobiltelefon. Fakta om Mideye Mideye startade som en innovationscell inom Ericsson Radio Systems för drygt två år sedan. I juni 2000 överfördes Mideye till Ericsson Business Innovation,och i oktober bildades Mideye AB. Företaget, som är ett helägt dotterbolag till Ericsson Business Innovation, har idag cirka 15 medarbetare med verksamhet i Spanien och Sverige. Mideye AB tillhandahåller lösningar för säker identifiering med hjälp av mobiltelefonen. Mer information om Mideye finns på www.mideye.com Fakta om Alfaskop Alfaskop är ett börsnoterat IT-konsultföretag med 440 anställda. Alfaskop erbjuder ett ledande utbud av interna och externa ASP-lösningar som ger kunderna tillgång till applikation, information och driftstjänster. Genom att öka åtkomsten - och kunskapen att använda - program, system, nätverk och information minskar Alfaskop gapet mellan företags IT-strategier och visioner och användarnas verklighet. Mer information om Alfaskop finns på www.alfaskop.se För ytterligare information kontakta: Mideye AB Alfaskop AB Ulf Schuberth,VD Erik Lautmann, VD Mobil. 0709-86 06 95 Mobil: 070-375 80 00 E-post: E-post: erik.lautmann@alfaskop.se ulf.schuberth@inn.ericsson.se Martin Andersson, konsult säkerhet/kommunikation Mobil: 031-704 62 94 E-post: martin.andersson@alfaskop.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/27/20010627BIT00680/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/27/20010627BIT00680/bit0002.pdf