Alfaskops bolagsstämma beslutar godkänna erbjudandet till Genesis-IT

Alfaskops bolagsstämma beslutar godkänna erbjudandet till Genesis-IT Extra bolagsstämma i Alfaskop har idag beslutat att, i enlighet med styrelsens förslag, godkänna erbjudandet till innehavarna av aktier och teckningsoptioner i Genesis-IT Bolagsstämman beslutade enhälligt att godta styrelsens övriga förslag till beslut Till ny styrelse valdes Sören Gyll, Lars Berg, Mats Dellham, Björn Beigler, Michael Daun och Erik Lautmann Alfaskops styrelse offentliggjorde den 29 juni 2001 ett erbjudande till aktieägarna i Genesis-IT. Erbjudandet justerades den 18 juli 2001. Ägarna i Genesis-IT kommer, givet full anslutning i erbjudandet, att äga 39,2 procent av kapitalet och rösterna i Alfaskop. Styrelsens erbjudande var villkorat av att stämman i Alfaskop fattar erforderliga beslut för att möjliggöra emission av nya aktier i Alfaskop som vederlag för aktierna och teckningsoptionerna utgivna av Genesis-IT. I enlighet med styrelsens förslag, har stämman idag enhälligt fattat beslut om: Nedsättning av bolagets till 31.103.400 kronor uppgående aktiekapital, motsvarande 7.775.850 aktier om nominellt 4 kr vardera, med 27.215.475 kronor för avsättning till reservfond. Nedsättningen skall genomföras genom minskning av aktiernas nominella belopp från 4 kronor till 50 öre utan återbetalning till aktieägarna. Aktiekapitalet kommer efter nedsättningen att uppgå till 3.887.925 kronor. Nyemission i anledning av Alfaskops erbjudande till aktieägarna och innehavarna av teckningsoptioner i Genesis-IT, innebärande att bolagets aktiekapital skall ökas med högst 2.507.121 kronor genom nyteckning av högst 5.014.242 aktier, envar aktie om nominellt femtio öre, varvid i huvudsak följande villkor skall gälla: De nyemitterade aktierna får endast tecknas av ägare till aktier och/eller teckningsoptioner i Genesis-IT med rätt och skyldighet för tecknarna att betala de nya aktierna genom överlåtelse av sina aktier och/eller teckningsoptioner i Genesis-IT till Alfaskop. Därvid skall varje 100-tal aktier i Genesis-IT medföra rätt att teckna 63 aktier och varje 100-tal teckningsoptioner medföra rätt att teckna nio aktier i Alfaskop. De nya aktierna skall tecknas under tiden från och med den 20 augusti 2001 till och med den 7 september 2001. Styrelsen för Alfaskop skall äga rätt att förlänga teckningstiden. Betalning för tecknade aktier skall erläggas vid tecknandet med de för teckningen utnyttjade aktierna och/eller teckningsoptioner i Genesis-IT. De nya aktierna skall medföra rätt till utdelning från och med räkenskapsåret 2001. Att till ny styrelse välja Sören Gyll, Lars Berg, Mats Dellham, Björn Beigler, Michael Daun och Erik Lautmann. · Bemyndigande för styrelsen att, längst intill nästkommande ordinarie bolagsstämma, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt fatta beslut om nyemission av totalt högst 2.000.000 aktier, innebärande en ökning av aktiekapitalet om högst 1.000.000 kronor, mot betalning i kontanter, genom apport eller genom kvittning. Emissionskursen skall vid varje tillfälle sättas så nära marknadsvärdet som möjligt med avdrag för den rabatt som kan krävas för att uppnå intresse för teckning. Skälen till att avvikelse från företrädesrätten skall kunna ske är att bolaget skall kunna emittera aktier i samband med strukturaffärer, företagsförvärv och andra investeringar samt att kunna genomföra riktade emissioner i syfte att införskaffa kapital till bolaget. · Stämman har även fattat erforderliga beslut om ändring av bolagsordningen enligt följande: §2 Styrelsens säte Styrelsen skall ha sitt säte i Stockholm, Stockholms kommun, Stockholms län. §3 Verksamhet Föremålet för bolagets verksamhet är att inom datorbranschen bedriva verksamhet innefattande inköp, försäljning, drifttjänster och rådgivning, vidare att äga och förvalta fast egendom, aktier, värdepapper och immaterialrätter samt driva annan därmed förenlig verksamhet. §4 Aktiekapital Aktiekapitalet skall utgöra lägst tremiljoneretthundratjugofemtusen (3.125.000) kronor och högst tolvmiljonerfemhundratusen (12.500.000) kronor. §5 Aktiebelopp Aktie skall lyda på femtio (50) öre . Tidplan med anledning av erbjudandet till Genesis-IT: Anmälningsperioden löper 20 augusti - 7 september 2001. Beräknad tidpunkt för offentliggörande av utfallet av erbjudandet är den 13 september 2001. Beräknad tidpunkt för redovisning av likvid är den 19 september 2001. Fakta om Alfaskop Alfaskop är ett IT-konsultföretag med bred ASP inriktning. Bolaget har ca 400 anställda och erbjuder ett ledande utbud av interna och externa ASP-lösningar som ger kunderna tillgång till applikation, information och driftstjänster. Genom att öka åtkomsten - och kunskapen att använda - program, system, nätverk och information minskar Alfaskop gapet mellan företags IT-strategier och visioner och användarnas verklighet. Alfaskop är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Mer information om Alfaskop finns på: www.alfaskop.se För ytterligare information kontakta: Alfaskop AB Erik Lautmann Mobil: 070-375 80 00 E-post: erik.lautmann@alfaskop.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/27/20010827BIT01070/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/27/20010827BIT01070/bit0003.pdf