Skol ASP

Report this content

Alfaskop banar väg för Skol-ASP med Microsoft och Compaq ASP-företaget Alfaskop satsar på skolområdet och lanserar tillsammans med Compaq och Microsoft ett specialanpassat erbjudande som kallas Skol- ASP. Alfaskop har därmed marknadens mest konkurrenskraftiga erbjudande till skolor. För skolan innebär Alfaskop Skol-ASP många fördelar. Genom att applikationer och drift hanteras centralt behöver lärarna inte lägga tid på att iordningställa arbetsplatserna inför varje ny klass. Vidare ger ASP förbättrade säkerhetsrutiner och en minskad stöldrisk då även äldre utrustning kan användas, en tunn klient eller äldre PC har ett minimalt andrahands-värde. Skol-ASP ger även möjligheter som större datortäthet, kontroll över system, information och licenser samt mer förutsägbara IT- kostnader. "Intresset runt om i landet är mycket stort för vårt utbud inom Skol- ASP. Alfaskop har lång erfarenhet av tekniska lösningar inom skolsektorn och har byggt upp en hög kompetens och ett brett kontaktnät med beslutsfattare inom både kommunal och icke-kommunal skolförvaltning", säger Pär Morell, Affärsutvecklingsansvarig Kommuner/Skolor SP-tjänster. Skol-ASP bygger på samma principer som Alfaskops övriga ASP-utbud och vänder sig främst till skolor på grund- och gymnasienivå, kommunala-, landstings,- och friskolor samt Komvuxskolor. Samarbetet med Microsoft och Compaq gäller ett komplett erbjudande för Skol-ASP. I och med samarbetet med andra leverantörer kan Alfaskop även erbjuda skolor bred tillgång till olika applikationer som de arbetar med. "Vår ambition är att etablera Alfaskop Skol-ASP som det bästa erbjudandet på marknaden. Skol-ASP ger skolor möjlighet till kostnadseffektivitet och ett IT-stöd av högsta kvalitet, säger Erik Lautmann, VD Alfaskop AB. En skola kan välja en intern ASP-lösning, som till stor del hanteras av egen personal, eller låta Alfaskop sköta delar eller hela arbetet av IT- miljön via extern ASP. IT-systemen är baserade på Compaq-servrar och exempel på kunder som idag använder sig av detta system är IHM Business School och Svenljunga Naturbruksgymnasium. För ytterligare information kontakta: Alfaskop AB Erik Lautmann, VD Alfaskop AB Tel. 08-585 398 01, mobil 070-375 80 00, e-post: erik.lautmann@alfaskop.se Pär Morell, Affärsutvecklingsansvarig Kommuner/Skolor SP-tjänster Tel. och mobil: 011-23 14 27, e-post: par.morell@alfaskop.se Fakta om Alfaskop Alfaskop är ett börsnoterat IT-konsultföretag med 450 medarbetare på 14 orter i Sverige. Alfaskop erbjuder ett ledande utbud av interna och externa ASP-lösningar som ger kunderna tillgång till applikation, information och driftstjänster. Genom att öka åtkomsten - och kunskapen att använda - program, system, nätverk och information minskar Alfaskop gapet mellan företags IT-strategier och visioner och användarnas verklighet. Mer information om Alfaskop finns på www.alfaskop.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/30/20010529BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/30/20010529BIT00600/bit0002.pdf