• Alfaskop/

Svagare utveckling än väntat i Alfaskop - bolaget förlänger budtiden på Genesis-IT Omsättning och resultat för Alfaskop AB (publ) ("Alfaskop") har under juli och augusti utvecklats svagare än förväntat och marknadsbedömningarna för återstoden av 2001 innehåller betydande osäkerhet. Den svaga utvecklingen är till största delen hänförlig till den avmattning som de senaste månaderna skett på den svenska IT- marknaden. Detta har i sin tur skapat en ansträngd likviditetssituation för Alfaskop. Alfaskops styrelse gör därför bedömningen att bolaget är i behov av ytterligare kapitaltillskott. Styrelsen arbetar med att utreda olika handlingsalternativ och ämnar återkomma med närmare information under den kommande veckan. Mot bakgrund av detta har Alfaskops styrelse beslutat att förlänga anmälningstiden för accept av det erbjudande som aktieägarna i Alfaskop lämnat till aktieägare och optionsinnehavare i Genesis-IT AB (publ) ("Genesis-IT"). Anmälningsperioden förlängs till den 21 september 2001. Aktieägare i Genesis-IT som lämnat accept på erbjudandet äger rätt att under den förlängda budtiden återkalla sin accept. Detta gäller även de aktieägare som innan erbjudandets offentliggörande lämnade förhandsaccept på erbjudandet. Beslutet att förlänga anmälningstiden sker i enlighet med de villkor som angivits i det utgivna prospektet. Den förlängda anmälningstiden för erbjudandet medför i sin tur att den beräknade tidpunkten för offentliggörandet av utfallet av erbjudandet flyttas fram till den 27 september 2001. Redovisning av likvid beräknas nu ske under vecka 40. Stockholm, 7 september 2001 Alfaskop AB Styrelsen Fakta om Alfaskop Alfaskop är ett IT-konsultföretag med 400 anställda. Alfaskop erbjuder ett ledande utbud av interna och externa ASP-lösningar som ger kunderna tillgång till applikation, information och driftstjänster. Genom att öka åtkomsten - och kunskapen att använda - program, system, nätverk och information minskar Alfaskop gapet mellan företags IT-strategier och visioner och användarnas verklighet. Alfaskop är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Mer information om Alfaskop finns på: www.alfaskop.se För ytterligare information kontakta: VD Erik Lautmann Mobil: 070-375 80 00 E-post: erik.lautmann@alfaskop.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/07/20010907BIT00060/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/07/20010907BIT00060/bit0001.pdf