Utbildningsbolaget Adveta AB ansöker om konkurs

Utbildningsbolaget Adveta AB ansöker om konkurs Ett med Segulah delägt intressebolag till Alfaskop, Adveta AB, har idag begärts i konkurs av styrelsen för Adveta. Adveta har varit föremål för en företagsrekonstruktion sedan februari 2001. Alfaskop äger ca 45 procent av aktierna i utbildningsbolaget Adveta vilka är bokförda till 22,1 Mkr. Därutöver har Alfaskop en fordran på Adveta uppgående till 2,7 Mkr. Alfaskop avser att uppväga nedskrivningsbehovet genom att värdera upp andra tillgångar med ca 17 Mkr, varför nedskrivningsbehovet netto uppgår till ca 8 Mkr. Koncernens resultat för det tredje kvartalet kommer därmed extraordinärt att påverkas negativt med ca 8 Mkr. "Det var min och styrelsens bedömning att företagsrekonstruktionen skulle kunna avslutas med en ackorduppgörelse. Segulah och vi hade en överenskommelse med nya potentiella huvudägare om ett kapitaltillskott, men tyvärr drog en av dem sig ur när pengarna skulle betalas in. Det är tråkigt att värden ska behöva gå förlorade samtidigt som man ska ha klart för sig att Adveta ligger utanför Alfaskops kärnverksamhet och att konkursen inte kommer att ha någon påverkan på Alfaskops kassa. Vi kan nu fokusera resurserna på vår kärnverksamhet i linje med den strategi som fastlades i mars 2000 som innebär att vi ska göra Alfaskop till ett IT-konsultbolag med bred ASP-inriktning", kommenterar Alfaskops VD Erik Lautmann Fakta om Alfaskop Alfaskop är ett IT-konsultföretag med 440 anställda. Alfaskop erbjuder ett ledande utbud av interna och externa ASP-lösningar som ger kunderna tillgång till applikation, information och driftstjänster. Genom att öka åtkomsten - och kunskapen att använda - program, system, nätverk och information minskar Alfaskop gapet mellan företags IT-strategier och visioner och användarnas verklighet. Alfaskop är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Mer information om Alfaskop finns på: www.alfaskop.se För ytterligare information kontakta: Alfaskop AB Erik Lautmann Mobil: 070-375 80 00 E-post: erik.lautmann@alfaskop.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/12/20010712BIT00110/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/12/20010712BIT00110/bit0002.pdf