Alfred Berg Asset Management byter namn till ABN AMRO Asset Management

En av Sveriges ledande kapitalförvaltare, Alfred Berg Asset Management, har beslutat att byta namn till ABN AMRO Asset Management. Namnändringen är ett led i en redan påbörjad nordisk omprofilering av kapitalförvaltningsgrenen, och en naturlig följd av en ökad efterfrågan på internationella produkter och tjänster bland kunderna.

Alfred Berg Asset Management har varit en del av ABN AMRO Asset Management sedan 1995. För ett och ett halvt år sedan ändrades Alfred Berg Asset Managements logotype och ABN AMRO:s sköld lades till. Att nu samla hela kunderbjudandet under ett och samma varumärke leder till en ökad tydlighet mot kunder och marknad, och visar att den svenska verksamheten ingår i en internationell koncern. - Våra kunders behov blir alltmer globala och vi märker en ökad efterfrågan på internationella produkter och tjänster. Att samla hela vår verksamhet under namnet ABN AMRO Asset Management är ett naturligt steg som gör att vi anpassar oss till utvecklingen på marknaden. Det blir nu dessutom ännu tydligare att den samlade kompetensen bland de 1600 medarbetarna inom ABN AMRO Asset Management står till våra kunders förfogande, säger Hans Fahlin, VD för Alfred Berg Asset Management. Kopplingen till ABN AMRO Asset Management ger den svenska kapitalförvaltningen en särskiljande position på marknaden. Kunderna erbjuds stark svensk närvaro i kombination med internationell kompetens och tillgång till alla viktiga marknader i världen. Namnändringen är ett gemensamt beslut mellan de nordiska ländercheferna inom Alfred Berg Asset Management, och samtliga nordiska länder inleder nu processen att byta namn. Omprofileringen planeras vara genomförd under första halvåret 2006. Alfred Berg Asset Management är ett eget affärsområde helt skilt från Alfred Berg Fondkommission och namnändringen berör inte det affärsområdet. Banco Fonder som ägs av Alfred Berg Asset Management berörs inte heller av namnbytet. Om Alfred Berg Asset Management Alfred Berg Asset Management har kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Totalt finns 221 medarbetare i Norden, varav ett hundratal i Sverige. Nordiska kunder har idag 28 miljarder EUR placerade hos Alfred Berg Asset Management, varav Stockholm har kundansvar för ca 19 miljarder EUR. Kunderna består av institutioner som t ex livsförsäkringsbolag, pensionfonder och företag. Banco Fonders kunder utgörs främst av privatpersoner. ABN AMRO Asset Management ABN AMRO:s affärsområde Asset Management är en av världens ledande kapitalförvaltare, med lång erfarenhet av kapitalförvaltning för privata investerare och institutionella kunder som t ex centralbanker, pensionsfonder och försäkringsbolag. Förvaltade tillgångar uppgår till 159,6 miljarder Euro (per 31 Mars 2005) i drygt 20 länder och omfattar både individuella diskretionära mandat och en bred skala investeringsfonder. Dessa distribueras såväl via finansiella mellanhänder som direkt till kunderna. ABN AMRO Bank ABN AMRO Bank, med huvudkontor i Nederländerna, är en ledande internationell bank med ett totalt företagskapital på 742,9 miljarder Euro (per 31 Mars 2005). Banken har drygt 3 000 kontor i mer än 60 länder, och fler än 97 000 medarbetare över hela världen. ABN AMRO är noterat på Euronext- och New York-börsen.