Ny VD på Alfred Berg Asset Management

Christer Wachtmeister har utsetts till VD för Alfred Berg Asset Management efter Hans Fahlin. Hans Fahlin går vidare inom koncernen som Head of Europe Institutional Sales för ABN AMRO Asset Management.

Christer Wachtmeister har arbetat i drygt åtta år på Alfred Berg Kapitalförvaltning, som tillsammans med Banco Fonder ingår i Alfred Berg Asset Management. Innan han tillträdde som VD var han ansvarig för affärsområdet Institutionell förvaltning. - Det händer mycket både inom Alfred Berg Kapitalförvaltning och ABN AMRO-koncernen nu och det är spännande att ta vid när vi har vind i seglen. Koncernen visar ett starkt resultat, vi har flera framgångsrika förvaltarteam och produkter och vi har nyligen förvärvat en mycket framgångsrik hedgefond-i-fondverksamhet, en specialkompetens kunderna efterfrågar, säger Christer Wachtmeister. ABN AMRO Asset Management äger sedan 1995 Alfred Berg Asset Management och koncernens samtliga målsättningar för 2005 uppfylldes. Den totala rörelseintäkten för ABN AMRO Asset Management 2005 steg med 20,5 % till 682 miljoner EUR. Rörelseresultatet ökade med 46 % till 181 miljoner EUR. I arbetet med att positionera och utveckla produktutbudet har ABN AMRO Asset Management nyligen förvärvat en mycket framgångsrik hedge fond-i-fond, ett område som växer starkt. För att tillmötesgå kundernas behov har ABN AMRO Asset Management sedan några år tillbaka ett tydligt fokus gällande strategiska förvärv och har sedan dess gjort ett antal större köp av förvaltare. - Vi har letat efter en hedgefond-i-fond att förvärva sedan i våren 2005. Vårt förstahandsval var International Asset Management med stabil track-record och med detta tillskott blir vårt sammanlagda förvaltade kapital i hedgefonder fyra miljarder dollar. Det är oerhört roligt att det blev verklighet då vi vet att många kunder riktar blickarna mot den typen av investeringar, säger Christer Wachtmeister. Alfred Berg Kapitalförvaltning intresserade sig tidigt i frågan kring trafikljusreglerna och tjänstepensionerna. Den institutionella förvaltningens engagemang kring direktivet kommer att ha fortsatt hög prioritet. Hans Fahlin kommer i sin nya roll fortsätta att arbeta från Stockholm. - Jag kommer fortsätta arbeta för att ABN AMRO Asset Management ska utvecklas till en av världens ledande kapitalförvaltare, säger Hans Fahlin.