Sex av tio svenskar övertygade: Företag med miljöansvar blir mer framgångsrika

60 procent av den svenska befolkningen tror att företag som tar miljöansvar blir mer framgångsrika i framtiden än företag som inte gör det. Det visar en Gallup-undersökning som gjorts på uppdrag av Banco. Samtidigt uppger endast 7 procent att de under det senaste året har investerat i miljöfonder eller företag som jobbar med miljöteknik.

– Det här är ett engagemang som kommer att fortsätta öka. Det är tydligt att allt fler ser att det krävs insatser för att förbättra miljön men det är fortfarande få som väljer att placera sina sparpengar i de företag som gör det, säger Camilla Robinson Seippel, VD på Banco.

Resultatet visar att den senaste tidens fokus på jordens miljö och klimat har förändrat svenskarnas syn på de effekter som miljöfrågor får på ett företags lönsamhet. Endast 7 procent tror att ett miljöansvar leder till lägre lönsamhet. 23 procent tror att företag som tar ansvar för miljöpåverkan är minst lika lönsamma som företag som inte gör det.

– Vi är övertygade om att ansvarsfulla företag skapar bra avkastning. Men för den som sparar handlar det också om vilken värld man vill leva i och vilka företag man väljer att placera i, säger Camilla Robinson Seippel, VD på Banco.

I undersökningen uppger 62 procent att de förändrat något i sin livsstil under det senaste året för att minska miljö- och klimatproblemen. När samma fråga ställdes förra året var det bara 44 procent som uppgav detta. Även här är det kvinnor och ungdomar som är mest förändringsbenägna.

– Undersökningen visar att svenskar blivit alltmer miljömedvetna. Svaren visar den förändrade livsstilen, inte hur mycket man har förändrat den. Man får hoppas att de 37 procent som svarade att de inte förändrat sin livsstil det senaste året redan tar ett stort miljö- och klimatansvar, säger Camilla Robinson Seippel, VD på Banco.

Den största förändringen har skett bland transporter - 62 procent har minskat sitt bilåkande under året. 38 procent har börjat sopsortera, 32 procent har minskat elförbrukningen i hemmet och 18 procent har köpt mer miljövänliga varor. Förra året var sopsortering det vanligaste svaret på frågan om vad man förändrat, vilket det inte var den här gången.

Om undersökningen: Resultaten kan användas fritt om källan Banco anges. Intervjuerna genomfördes per telefon av TNS Gallup. Undersökningen består av ett slumpmässigt urval av svenska folket i åldern 16-74 år. Antalet respondenter i undersökningen var totalt 700 i hela landet. Vid metodfrågor, kontakta Fredrik Erfelt på undersöknings- och analysföretaget Argument, tfn 070-560 03 42, 08-663 30 70. Underökningen kan laddas ner i sin helhet på www.banco.se/OmBanco/press/