Ny trend med sällskapsspel till förfesten

Report this content

En oberoende undersökning gjord på uppdrag av Alga visar att dagens unga gillar sällskapspel. Hela 68 procent i åldern 20-29 år spelar sällskapsspel med kompisar, och 40 procent i samma åldersgrupp spelar sällskapspel på förfesten. Undersökningen visar också på stora skillnader i hur kvinnor och män ser på sällskapsspel.

– Det är överraskande att så många unga gillar sällskapsspel. En förklaring kan vara att det är lätt att mötas kring sällskapsspelet, det finns klara regler att följa och alla kan delta på samma villkor, säger Björn Nilsson, socialpsykolog vid Göteborgs universitet.

En undersökning som Alga har låtit göra visar att den typ av spel som vi svenskar tycker bäst om är frågespel. Det går hem i alla åldrar, och är favoritspel för 55 procent av svenskarna. Bland kvinnorna är det också många som vill spela familjespel (28 procent mot 18 procent av männen).

– Frågespel har ju en stark ställning i Sverige, med teveprogram på bästa sändningstid som följs av alla åldrar. Det är klart att det spiller över på sällskapsspel också, och här kan man ju verkligen mötas över generationer med olika kunskap i olika områden, säger Björn Nilsson.

Kvinnor håller på reglerna

Något som delar upp män och kvinnor i olika läger är synen på sällskapsspelens regler. Hela 27 procent av de tillfrågade kvinnorna tycker att regler är viktigast när man köper sällskapsspel, mot bara 14 procent av männen. Det här förvånar Björn Nilsson.

– Generellt sett är inte reglerna viktiga i kvinnligt umgänge, mycket beroende på att flickor och kvinnor ofta umgås två eller tre åt gången. För pojkar däremot, som ofta umgås i större grupper, brukar regler vara centralt, säger Björn Nilsson.

Ilska är tabu vid spelbordet

Sällskapsspel har en förmåga att skapa starka känslor, vare sig man är vinnare eller förlorare. Den mest förbjudna känslan vid spelbordet är ilska, det anser 39 procent av svenskarna enligt den nya undersökningen. Avundsjuka är en känsla som inte gillas bland äldre, men som är okej i de yngre åldrarna (35 procent i åldern 50-65 år anser att avundsjuka är förbjudet mot 13 procent i åldern 30-39). Samtidigt visar undersökningen att den känsla som är mest okej att visa upp är tävlingsinstinkt, det anser 83 procent av svenskarna.

– Det är ju en fin gräns mellan att ha tävlingsinstinkt och att bli arg eller avundsjuk. Men samtidigt är ju sällskapsspel ett bra sätt att träna på sin sociala förmåga, och då gäller det ju som i alla sammanhang att kunna behärska sig, säger Björn Nilsson.

Undersökningen kring svenskarnas vanor kring sällskapsspel är gjord av Xtreme Nordic och omfattar 1009 personer i hela landet, i ålder 20-65 år.

Digitala pressbilder finns på www.algaspel.se

För mer information kontakta gärna:

Björn Nilsson, socialpsykolog vid Göteborgs universitet, 0705-85 77 95, bjorn.nilsson@his.se

Francisca Kertzscher, marknadschef Alga, 0702-01 53 97, frake@scanditoy.com

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 08-660 02 53, 0733-50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

Alga är en klassisk svensk spelleverantör som marknadsför sällskapsspel i de nordiska länderna. Alga köper in aktuella spellicenser och utvecklar egna spelidéer. Alga bildades 1917 och ingår sedan 1983 i BRIO-koncernen, och verkar under Scanditoy AB.

Taggar: