Unikt kunskapskoncept kittlar barns nyfikenhet och lust att lära

Report this content

Nu får barn i åldern 3 till 6 år flera roliga sätt att släcka sin kunskapstörst på. Alga Learning är en unik serie produkter med en stimulerande och bred variation. Färgglada lådor med roligt och pedagogiskt innehåll väcker barnens nyfikenhet och lust att lära. Varje låda innehåller en guide som vägleder de vuxna i barnens lärande.

Annika Furuvik, produktchef på Alga har 25 års erfarenhet av barnprodukter:
– Barn har hela livet framför sig att lära och vi vill väcka nyfikenheten och lusten att lära. Vi ser att det finns ett behov av denna typ av produkter som ger glädje i att lära sig nya saker. Det finns inget koncept som liknar Alga Learning i Norden, som erbjuder så bred kunskap för barn från 3 till 6 år.

– Det är viktigt att kunskapslådorna är roliga och utvecklande, men vi har också varit väldigt noga med att producera en serie produkter som har en lång livslängd och flera funktioner. Materialen är noggrant utvalda för att hålla för många års lek och vetgirighet - slittålig kartong som kan torkas av och pennor och marker i god kvalitet. Magnet-plattorna kan användas till kylskåpspoesi och white-board-plattan för korta meddelanden även när barnen blivit äldre, säger Annika Furuvik.

Alga Learning sortimentet

Från 3 år: Träna finmotorik stärker tålamod och fingerfärdighet. Med hjälp av snören binds saker på sin rätta plats och konsten att knyta skosnörena kommer på köpet. Siffror och antal – barnets första steg i kontakten med siffror och antal.

Från 4 år: Minne och Logik hjälper barnet att svara på frågor som ”Vad ska bort?” och ”Vilka saker får inte plats i fickan?”. Övningarna är roliga och uppmuntrar till att se logiska sammanhang. Räkna och rätta – den andra kunskapslådan av tre som handlar om siffrornas värld. Lär om bokstaven – är den första lådan av tre om bokstävernas värld. Play and Learn Laptop ser ut precis som en riktig dator och innehåller 45 roliga aktiviteter. Här tränas minne och logik, barnet lär sig mer om bokstäver, stavning, räkning och engelska.

Från 5 år: Klockan och veckan kopplar ihop tidpunkter med barnets egna aktiviteter och händelser som ökar förståelsen för dygnet och veckan. Stora Räknalådan fortsätter utveckla barnets förståelse för matematik. Genom övning växer kunskapen om siffror, räknesätt och förmåga att se nya möjligheter. Skriv alfabetet, den andra kunskapslådan om bokstäverna – på whiteboard-plattan tränar barnet på att skriva sina första bokstäver och kanske enklare ord.

Från 6 år: Land och Plats lär barnet hur världen ser ut uppifrån. Plats och händelsekort som ”Här bor farmor” och ”Här ligger zoo” ökar förståelse för platser och avstånd. Bilda orden är sista kunskapslådan om bokstäver som fortsätter att utveckla små barns ordförråd, förstå bokstäverna och deras innebörd samt sätta in kunskapen i ett sammanhang.Alga Learning-produkterna finns i butikerna i mitten av augusti. Rekommenderat pris på kunskaps-lådorna är 149 kronor för de mindre och 199 - 249 kronor för de större samt 499 kronor för Play&Learn Laptop.

För ytterligare information, kontakta:

Annika Furuvik, produktchef Alga. Tel: 0479-195 94, mobil: 0705-12 99 16. E-post: annika.furuvik@algaspel.se

Marie Schelin, marknadschef Alga Norden. Tel: 0479-192 69, mobil: 0736-44 90 16. E-post: marie.schelin@scanditoy.com

Högupplösta bilder finns på www.cisionwire.se/algalearning

Se även www.algalearning.se

Om Alga
Alga AB grundades 1917 i Stockholm och ingår sedan 1983 i BRIO-koncernen. Huvudkontoret finns sedan några år tillbaka i Malmö. Bolaget är mest känt för sina sällskapsspel där klassiker som Alfapet, Den Försvunna Diamanten, Bondespelet och Tjuv och Polis är omtyckta och välkända spel som finns i många svenska vardagsrum. Alga har även experimentlådor, utomhusspel och pussel i sitt sortiment. Det senaste tillskottet i Alga-familjen är en pedagogisk produktserie för förskolebarn ”Alga Learning”. Produkterna säljs i hela Norden. www.algspel.se finns hela Algas sortiment presenterat.

Taggar:

Snabbfakta