Genombrott för Algeta

Report this content

Den norska bioteknikföretaget Algeta avslutar sin fas III-studie av läkemedelskandidaten Alpharadin ett år före planerad tid. Studien av läkemedlet som inkluderade mer än 900 patienter med prostatacancer över hela världen har gett entydigt positiva resultat. En oberoende expertpanel anser att effekterna av läkemedlet redan är tillräckligt dokumenterade och att studien därför bör stoppas. Det vore oetiskt att försätta ge placebo när effekten av Alpharadin är så tydlig.

Alpharadin har i denna sista studie testats på patienter med långt framskriden prostatacancer med spridning till skelettet. Detta sjukdomstillstånd är idag svårt att behandla och är förknippat med betydande smärta.

Sedan juni 2008 har 922 cancerpatienter på mer än 125 sjukhus i 19 länder deltagit i studien. Alpharadin har tydligt visat på förlängd livstid och milda biverkningar jämfört med de flesta läkemedel som idag finns för patientgruppen.

Prostatacancer är den vanligaste och snabbast växande cancerformen bland män. Samtidigt är behandlingsmöjligheterna begränsade. Alpharadin kan alltså bli en mycket viktig behandlingsform för patienter med avancerad prostatacancer. Produkten kommer efter ett eventuellt godkännande att användas som ett terapeutiskt läkemedel för behandling av patienter med cancer har spridit sig till skelettet.

-  Spridning till skelettet sker på upp till 90 procent av patienter med långt framskriden prostatacancer. Detta är den främsta orsaken till allvarlig sjukdom och död i gruppen. Dessa patienter har idag en dålig prognos och begränsade behandlingsalternativ. Baserat på den observerade förlängningen av överlevnadstiden och den milda säkerhetsprofilen har Alpharadin potential att bli ett viktigt behandlingsalternativ för patienter med skelettmetastaser från prostatacancer, säger Prof Sten Nilsson vid Karolinska Sjukhuset i Stockholm,

Bland de över 125 sjukhus som deltar i prövningen av läkemedlet var åtta svenska. HealthCap har varit den största investeraren i Algeta sedan 2005 och har idag en ägarandel uppgående till 17.1%.

-  De mycket positiva resultaten i denna studie är goda nyheter för en stor patientgrupp med stort lidande och otillräcklig behandling. Samtidigt är detta ett genombrott för Algeta, säger vd Andrew Kay.

Alpharadin är baserat på Algetas egen forskning och har utvecklats i samarbete med Bayer Schering Pharma AG ("Bayer"), som nu kommer att utvärdera när och på vilket sätt de skall ansöka om godkännande av läkemedelskandidaten.

När studien nu är avslutad, kommer också de patienter som i studien fick placebo medicinering att erbjudas behandling med Alpharadin. Det finns anledning att tro att produkten kan ha en positiv effekt hos patienter också med andra cancerformer och vidare kliniska försök kommer att göras i samarbete med Bayer.

Kontaktpersoner:
Andrew Kay, VD, tel +47 4840 1360
Øystein Soug, ekonomidirektör, tel +47 9065 6525

Algeta ASA är ett norskt läkemedelsbolag baserat på världsledande teknik och forskning. Företaget fokuserar på att utveckla nya cancerbehandlingar baserat på målinriktad användning av alfa-partiklar vilka är kraftfulla, men ändå har få biverkningar och är enkla att använda.

Algetas huvudprodukt, Alpharadin, har potential att bli ett viktigt läkemedel för behandling av cancer som spridit sig till skelettet. Algeta har genomfört omfattande kliniska studier för att dokumentera effekterna av Alpharadin, senast en studie som innehöll över 900 patienter vid mer än 125 sjukhus i 19 länder.

Företaget har sitt huvudkontor i Oslo och noterades på Oslobörsen under 2007.

Mer information om företaget finns på
www.algeta.com.