Norska Algeta ingår avtal med Bayer värt 5,8 MDR SEK

Report this content

OSLO, 3 sep. 2009 – Det norska läkemedelsföretaget Algeta har träffat ett avtal med Bayer Schering Pharma avseende vidareutveckling och global kommersialisering av Algetas läkemedelskandidat Alpharadin. Avtalet, som är det största i sitt slag i Norge, har ett potentiellt värde på upp till motsvarande 5,8 miljarder SEK (560 MEUR), samt betydande roaltyintäkter.

Initialt får Algeta motsvarande knappt 450 miljoner svenska kronor (42,5 MEUR) medan resterande del avräknas i takt med att milstolpar inom produktutveckling, produktion och kommersialisering uppnås. Därtill utgår en betydande försäljningsbaserad royalty till Algeta. Det radioaktiva Alpharadin målsöker och angriper cancertumörer med begränsad inverkan på kringliggande vävnad. En fas III-studie (ALSYMPCA) har påbörjats där Alpharadin kommer att utprovas på 750 patienter med långt framskriden prostatacancer vid drygt 100 sjukhus över hela världen, inklusive sju svenska sjukhus. Tidigare studier har visat på ökad livslängd, högre livskvalité samt mindre smärtor och biverkningar hos patienter med långt framskriden prostatacancer. Efter ett myndighetsgodkännande är Alpharadin avsett för terapeutisk behandling av patienter med cancer som spritt sig till skelettet; sk benmetastaser. Algeta kommer att ansvara för produktion och leverans av Alpharadin globalt, medan Bayer tar huvuddelen av framtida utvecklingskostnader för Alpharadin mot prostatacancer och andra cancersjukdomar. Bayer har rätt att kommersialisera Alpharadin globalt, med undantag av USA där Algeta har option på att behålla upp till 50 procent av marknaden. - Bayer är en världsledande aktörer med lång erfarenhet av att lansera cancerprodukter globalt. Vi ser fram emot att tillsammans med Bayer ta fram ett nytt behandlingsalternativ med potential att bli förstahandsvalet mot benmetastaser”, säger Algetas vd Andrew Kay. - Vi ser en enorm potential i Alpharadin som ett behandlingsalternativ för benmetastaser. Kliniska data tyder på att Alpharadin utgör ett träffsäkert behandlingsalternativ som är enkelt att använda och har få biverkningar”, säger Kemal Malik, global utvecklingschef vid Bayer Schering Pharma. Algeta grundades 1997 och är noterat på Oslobörsen sedan mars 2007. Telefonkonferens: En telefonkonferens för analytiker, investerare och journalister hålls på engelska i dag klockan 10:00. En presentation kommer att finnas tillgänglig på www.algeta.com under Investors från kl 09.00. För att delta i telefonkonferensen vänligen ring: Tel: +47-2300 0400 ooOOoo För ytterligare information, vänligen kontakta Algeta Andrew Kay, vd, +47 2300 6742 / +47 4840 1360 (mob) Øystein Soug, CFO, +47 2300 7984 / +47 9065 6525 (mob) post@algeta.com Citigate Dewe Rogerson (PR Advisor to Algeta) David Dible/Helena Galilee/Mark Swallow, +44 (0) 207 638 9571 david.dible@citigatedr.co.uk