Årets Guldälg till Anders Kullgren

Älgskadefondsföreningens årliga vilt- och trafiksäkerhetspris tilldelas Folksams trafikforskningschef Anders Kullgren. Priset kommer att delas ut på Tylösandsseminariet 31 augusti.

Guldälgen 2011 tilldelas Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam. Motiveringen till utnämningen av Anders Kullgren grundar sig, till skillnad från tidigare vinnare, inte i en enskild idé eller konkret handling, utan i hans egenskap som drivande kraft, både på personligt och professionellt plan, bakom Folksams engagemang i viltolycksfrågor. Genom forskningsprojekt, tester och analyser har han lyft fram viltolycksproblematiken inom Folksams trafiksäkerhetsforskning.

Anders Kullgren har forskat inom trafiksäkerhet sedan 1988 och har varit trafikforskningschef på Folksam sedan 1995. Han är utbildad civilingenjör inom flygteknik på KTH, medicine doktor på Karolinska Institutet och docent i teknisk trafiksäkerhet på Chalmers.

Guldälgen består av en handmålad glasskulptur samt ett stipendium ’a 20 000 kr. Priset ges till den person, organisation, företag eller myndighet som på bästa sätt bidragit till att sprida kunskap och information om viltolyckor eller genomfört åtgärder för att förhindra viltolyckor.

Priset kommer att delas ut på MHF:s trafiksäkerhetsseminarium på Hotell Tylösand. Utdelningen kommer ske i direkt anslutning till Anders Kullgrens föredrag om Folksams senaste rapport över säkra bilval (ca klockan 10.45).

För vidare information: Niclas Dahl, marknadsförare/informatör Älgskadefondsföreningen Tfn: 0474-102 37 Mob: 0768 - 10 02 37 E-post: niclas@aelgen.se Hemsida: www.aelgen.se/press.