Guldälgen 2013 till aktionsgruppen ”Tjugofemman”

Älgskadefondsföreningen har beslutat att tilldela 2013 års Guldälg till aktionsgruppen Tjugofemman.se. Gruppen har sedan 2005 arbetat för att Vägverket/Trafikverket skulle sätta upp viltstängsel på en sträcka av 20 km på väg 25 väster om Ljungby. Gruppen bildades efter en viltolycka med dödlig utgång 2005 och har sedan dess drivit kravet om viltstängsel helt ideellt. Efter 8 års enveten kamp för viltstängsel meddelade Trafikverket 11 april i år att det kommer sätta upp det efterlängtade viltstängslet.

Med motiveringen: ”Ett mycket bra exempel på hur lång, och envis, kamp till slut kan ge resultat. En bra insats för att minska antalet viltolyckor och höja trafiksäkerheten på en särskilt utsatt vägsträcka. Därför ger vi Guldälgen 2013 till aktionsgruppen ”Tjugofemman”.

Öppet brev
Behovet av viltstängsel har länge funnits på en delsträck av väg 25 väster om Ljungby, men efter det att en person omkom efter sviterna av en kollision med älg 2005 på den just den sträckan startades ett upprop för krav på viltstängsel. 6206 namnunderskrifter skickades in till vägverket, som även uppvaktades av Ljungby kommun och den lokala jaktvårdskretsen. Samtliga möttes av samma svar, det fanns inga pengar. 13 december skickades därför ett öppet brev till statsråd, lokala kommunpolitiker, tjänstemän och landshövding där man uppmanade till byggandet av viltstängsel på sträckan. Förutom ett helhjärtat stöd från Ljungby kommun, var de flesta svar mer klargörande av hur vägverk och länsstyrelsen arbetar och att de skulle beakta detta krav under det fortlöpande arbetet med utbyggnad och underhåll av vägnätet. Ytterligare ett öppet brev skickades sedan i 20 februari.

100 meter symboliskt viltstängsel
12 maj 2007 lät gruppen med hjälp av donationer från privatpersoner och företag resa 100 meter viltstängsel på ena sidan av vägen med uppmaning att dåvarande vägverket fick resa de övriga 19 900 metrarna stängsel. I samband med detta drog gruppen till sig stor uppmärksamhet från både lokal- och riksmedia. 11 april i år kom så äntligen beskedet. Trafikverket meddelade att i samband med att delsträckan Annerstad - Ljungby byggs om till 2+1 väg med mittseparering, så kommer det även att sättas upp viltstängsel, 10 km, på båda sidor av vägen.

Guldälgen delas ut tisdag 3 september kl 14.35 i pressrummet på Hotell Tylösand under Tylösandsseminariet. Tommy Andersson, en av frontfigurerna för aktionsgruppen kommer att ta emot priset för ”Tjugofemmans” räkning.

För mer information, kontakta:
Niclas Dahl, informatör/marknadsförare Älgskadefondsföreningen, 0768-100237, niclas@algen.se
Tommy Andersson, Aktionsgruppen Tjugofemman, 0738-211 113, www.tjugofemman.se

Om Guldälgen
Guldälgen är ett trafiksäkerhetspris, instiftat av Älgskadefondsföreningen, bestående av ett glassblock och ett stipendium på 20 000 kr. Det delas ut till den person, organisation, företag eller myndighet som på bästa sätt bidragit till att sprida kunskaper och information om viltolyckor, eller medverkat till åtgärder för att förhindra dem. Priset kan tilldelas såväl projektidé som genomförda projekt.