Guldälgens kalv – ingen badkruka direkt

Älgskadefondsföreningens Guldälg fick, som förutspått av experter, en kalv i år. Och det var ingen badkruka direkt. Blott tre dagar gammal tog kalvens mor med den på en 300 meter lång simtur ut till en lite holme i sjö i Växjötrakten.
– Det är en unik observation att en så ung älg simmar så långt, säger professor Göran Ericsson.

Projektet Sydälg fortsätter att generera nya, unika observationer. Först var det nya rön om tidigare kalvavstötning i södra Sverige och för bara några veckor sedan uppmärksammades kalvarna från en ovanlig trillingfödsel. Och nu var det dags för en ny unik observation. Den här gången rör det sig om Guldälgens kalv som, blott tre dagar gammal, följde med sin mamma på en 300 meter lång simtur över djupt vatten ut till en lite holme i Hangsjön, norr om Växjö. En simtur som kvalificerar den för ett flertal av Svenska simförbundets simmärken, bland annat simborgarmärket och bronshajen.

-          Att en älgko simmar ut till en ö för att kalva är inte ovanligt, det gör den för att skydda sin nyfödda mot rovdjur. Men att en så ung kalv företar och överlever en så lång simfärd, det är en unik observation, säger professor Göran Ericsson, ansvarig för forskningsprojektet Sydälg.

Kort vistelse

Anders Hågeryd, lokalansvarig för Sydälgsprojektet i Växjöområdet, har dagligen sen projektet inleddes för två och ett halvt år sedan dokumenterat och spanat på de älgar som märkts upp med GPS-sändare. Det var han som observerade att Guldälgen simmat ut till den lilla holmen. Han låter meddela att både Guldälgen och kalven nu har lämnat ön efter en kortare vistelse.

-          De stannade på den första holmen i en dag och sedan simmade de över till en grannö där stannade ytterligare en dag innan de tog en kortare simtur på cirka 75 meter tillbaka till fastlandet., berättare Anders Hågeryd.

Följ Guldälgens rörelser

För att följa guldälgens vandringar, besök Älgskadefondsföreningens hemsida (www.algen.se) och klicka på Guldälgen längst ner till vänster och följ instruktionerna. Kartan uppdateras med 14 dagars fördröjning för att skydda djuren.

För mer information, kontakta:
Professor Göran Ericsson, projektledare, tel: 0907-868508 / 0706-765012
Anders Hågeryd, lokalansvarig, tel: 0730-493373

Älgskadefondsföreningen är Sveriges ledande, oberoende aktör inom Vilt- och trafiksäkerhet och har sedan 1973 verkat för att minska antalet viltolyckor. Verksamheten inriktar sig på att informera allmänheten om viltolycksrisken samt att påverka berörda aktörer för att förebygga viltolyckor. Föreningen har ca 80 000 medlemmar från Smygehuk till Haparanda.