Räkna med renen i vinter

I diskussionen om viltolyckor så glöms ofta den svenska tamrenen bort, även om den står för mer ca 1 800 olyckor per år. Det anmärkningsvärda är kanske inte antalet, utan att nästan alla renolyckor sker i bara tre län under fyra månader.

Nu i november ökar trafikolyckorna med ren dramatiskt i stora delar av Norrland. Olyckorna är främst koncentrerade till Jämtlands Län, Västerbottens Län och Norrbottens Län. Bara under perioden november – februari 2007 skedde 69% av hela årets renolyckor. Det stora problemet med renolyckorna är konflikten mellan effektivt vägprojektering och god renskötsel. Den terräng som hyser bäst förutsättningar för kostnadseffektivt vägbygge, hyser även den flora som lämpar sig för rennäringen på vinterhalvåret. Eftersom att renen är van vid människor och motorfordon, så är det inte sällsynt att de, när snön ligger djup, uppehåller sig på de plogade vägarna.
-
Renarna söker sig under vintermånaderna ner till sina vinterbeten där vägnätet är tätare och därför blir olycksrisken större under den perioden, säger Malin Brännström, förbundsjurist på Svenska Samernas Riksförbund.

Z – Jämtland
Antal viltolyckor (exkl. ren)*:1205
Antal renolyckor*:78
Andel renolyckor (%):3%

AC - Västerbotten
Antal viltolyckor (exkl. ren)*:750
Antal renolyckor*:615
Andel renolyckor (%):45%

BD - Norrbotten
Antal viltolyckor (exkl. ren)*:610
Antal renolyckor*:966
Andel renolyckor (%):61%

* siffror från 2007

Renar i trafiken har varit ett problem i Norrland under årtionden, dock har man ännu inte funnit någon hållbar lösning för att eliminera renolyckorna.
- Vi har delat ut fler ”varning för ren”-skyltar till renägarna . Med det hoppas vi att de bättre ska kunna märka ut och varna bilisterna för deras boskap och att bilisterna ska respektera dem, säger Simon Lövgren, miljöutredare på Vägverket.
För att minska risken för olyckor med ren i vinter, råder Andreas Lindfors, informatör på Älgskadefondsföreningen, bilisterna att iaktta försiktighet i vintertrafiken.

Fyra vintertips från Älgskadefondsföreningen:
-Lätta på gasen, särskilt innan kurvor och backkrön.
-Håll avståndet till framförvarande trafikant.
-Blända inte av för tidigt vid möte.
-Respektera viltvarningsskyltarna

För vidare information: