Skrämmande viltolycksprognos

På måndag den 13 oktober börjar älgjakten i södra Sverige. Med detta inleds den period på året som är mest drabbad av viltolyckor, men intresseorganisationen Älgskadefondsföreningen kan redan nu presentera viltolycksprognosen för hela 2008. Prognosen visar på en rekordökning bland olyckor med hjort och vildsvin.

En kombination av ökad aktivitet i våra skogar (älgjakt, bär- och svampplockning) och att dygnen blir allt mörkare, gör perioden september-december till årets farligaste tid för bilisterna. Älgskadefondsföreningen har genom jämförelse med tidigare års statistik kunnat sammanställa en statistisk säkerhetsställd viltolycksprognos för 2008. Prognosen visar att vi går ett rekordår, inom viltolyckor, till mötes. Det är främst hjort och vildsvin som ökar kraftigt.
- En starkt bidragande faktor till ökningen av olyckor med hjort och vildsvin är att dessa viltstammar har vuxit märkbart under senaste året, säger Göran Bergqvist, klövviltskonsulent på Jägareförbundet.

Älg
Antal olyckor 2007*:4635
Olycksprognos 2008*:4929
Förändring (%):+6%

Hjort
Antal olyckor 2007*:670
Olycksprognos 2008*:1089
Förändring (%):+63%

Rådjur
Antal olyckor 2007*:28243
Olycksprognos 2008*:31320
Förändring (%):+11%

Vildsvin
Antal olyckor 2007*:1583
Olycksprognos 2008*:2795
Förändring (%):+77%

*siffrorna gäller för hela riket

Prognosen visar på ett växande problem, trots att man försökt motverka utveckling genom avskjutning och viltskydd vid vägarna. Tidigare i år kunde Älgskadefondsföreningen rapportera att Vägverket inte har något effektivt sätt att motverka att vildsvin kommer ut på vägarna.
- Vi ställer oss frågande till hur många demolerade bilar och skadade personer det krävs innan myndigheterna tar viltolycksproblematiken på allvar, säger Andreas Lindfors, informatör på Älgskadefondsföreningen.