Viltolyckor – problemet större än statistiken visar

Report this content

En färsk mörkertalsstudie har på uppdrag av Älgskadefondsföreningen genomförts på Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Studien visar på ett stort mörkertal i skadestatistiken för viltolyckor. Bland annat framgår att upp emot 80 procent av olyckorna orsakade av rådjur, med personskador som följd, inte redovisas som viltolyckor. För älg är siffran ca 25 %. Det betyder att antalet dödsfall och personskador som följd av viltolyckor är missvisande i den officiella statistiken. Studien omfattar olyckor med personbil där någon person skadats.

Det har länge varit känt för Älgskadefondsföreningen att skadestatistiken för viltolyckor är missvisande. Det finns exempel där medlemmar i föreningen har förolyckats i kollisioner orsakade av vilt, men som inte redovisats som viltolycka i den nationella statistiken. Detta bekräftas nu i en färsk studie av mörkertalet bland viltolyckor som genomförts av Per-Olof Bylund, forskare vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå, på uppdrag av Älgskadefondsföreningen.

Viltolycka, men ändå inte.

I den olycksstatistik som samlas in och redovisas av Trafikverket finns många viltolyckor som registreras som något annat än just viltolyckor, även när det är ett vilt som har orsakat olyckan. Anledningen till detta är att om en olycka orsakas av ett vilt, t.ex. genom en kollision eller väjning, men sedan resulterar i en kollision med mötande fordon eller dikeskörning, kommer olyckan följaktligen att redovisas som en mötandeolycka eller singelolycka, inte som en viltolycka. Det leder till antalet viltolyckor som redovisas blir missvisande och följaktligen får inte viltolyckorna den uppmärksamhet de borde få och prioriteras därför inte lika högt i det olycksförebyggande trafiksäkerhetsarbetet.

Resultat från mörkertalsstudien*

Djurslag Olyckstyp Officiell statistik Mörkertalsstudie Mörkertal %
Älg (03-10) Dödsolycka 44 57 23 %
Älg (09-10) Personskada 955 1249 24 %
Rådjur (09-10) Personskada 101 412 80 %

*studien omfattar endast olyckor med personbil där någon person skadats.

Det nuvarande systemet för att rapportera olyckor, STRADA, har använts sedan 2003. Före det rapporteras även en väjning för vilt som en viltolycka. Älgskadefondsföreningen förespråkar att man i rapportering och redovisningen gör skillnad på orsaken till en olycka och resultatet av en olycka. Detta eftersom att olycksorsaken är den viktigare i det förebyggande trafiksäkerhetsarbetet.

För mer information, kontakta:

Niclas Dahl, Älgskadefondsföreningen, 0768-10 02 37, niclas@algen.se.
Per-Olof Bylund, Forskare, Akut- och katastrofmedicinskt centrum (AKMC), Norrlands universitetssjukhus, Umeå, Telefon: 090-785 18 31, Mobil: 0703-54 53 48
Mats Lindquist, forskare, Umeå Universitet, 0735-77 78 82

Älgskadefondsföreningen är en ideell, rikstäckande förening som sedan 1973 verkat för att minska antalet viltolyckor. Föreningen är Sveriges största oberoende aktörer inom vilt och trafiksäkerhet. Verksamheten inriktar sig på att informera allmänheten om viltolycksrisken samt att påverka berörda aktörer för att förebygga viltolyckor. Föreningen har ca 80 000 medlemmar från Smygehuk till Haparanda.

Taggar: