Viltolyckorna ökar igen

Så här i semestertider är det många som sätter sig i bilen med riktning mot exemeplvis lantstället eller något annat utflyktsmål. Då vill Älgskadefondsföreningen passa på att, i spåren av kalvavstötningen som lett till att det nu finns många ungdjur som irrar omkring, påminna alla trafikanter om att vara uppmärksam på djur som rör sig på och längs med våra vägar. Främst skall man vara uppmärksam mellan skymning och gryning, vid åkrar, föryngringsytor, nära sjöar samt där viltstängsel börjar och slutar. Bor man i södra Sverige bör man också vara extra uppmärksam för vildsvinen som är på stark frammarsch.

Liten ökning i år
Hittills i år har det skett en liten (5 procent) ökning av det totala antalet viltolyckor för hela landet jämfört med 2011. Ökningen kan till största delen tillskrivas den milda vinter som har varit, vilket har lett till att tillgången på föda har varit god för djuren.

Vildsvinsolyckorna har fördubblats
Den hårda vintern som rådde 2010 gick extremt hårt åt djuren i våra skogar. Det var svårt för dem att hitta mat i den djupa snön och många av de kullar som föddes frös ihjäl i den stränga kylan, framförallt var det rådjur och vildsvin som drabbades hårdast. Nu ser det ut som att rådjuren har återhämtat sig något, vilket reflekteras i statistiken där man kan se en ökning med tre procent i antalet olyckor med rådjur (2011 sjönk antalet rådjursolyckor med 20 procent). När det gäller vildsvin kunde man se tecken på en återhämtning redan i slutet av förra året, men sedan dess har återhämtningskurvan börjat peka spikrakt uppåt och hittills i år har antalet olyckor med vildsvin fördubblats (+101 %).

Dyrast att laga, kan anfalla
Vildsvin är stora och tunga, ett fullvuxet djur brukar väga runt 150-200 kg och är mycket kompakt. En kollision med dem brukar liknas vid att köra in i en betongsugga. Skadorna på bilar blir ofta mycket omfattande och är dyra att reparera, detta eftersom att de ofta trycker in hela fronten på bilen. Ett trafikskadat vildsvin kan dessutom bli väldigt aggressivt och går inte sällan till anfall. Därför skall man vara försiktig efter en kollision med vildsvin. Om möjligt skall man köra fram bilen ett par hundra meter innan man markerar olycksplatsen och larmar polis. Man skall aldrig gå fram till ett skadat vildsvin.

Ökning för rovdjur och hjort, minskning för älg
Antalet olyckor med kronhjort och dovhjort har ökat med 38 procent och olyckor med rovdjur har ökat med 40 procent. Även om den procentuella ökningen för rovdjur är stor, utgör de en mycket litet del av det totala antalet viltolyckor, hittills i år har det totalt anmälts 28 olyckor med rovdjur. I övrigt kan man glädjande nog notera att antalet Älgolyckor har minskat något (13 procent). Det är positivt i dubbel bemärkelse eftersom att det är älgolyckorna som orsakar de allvarligaste personskadorna.

Statistik över antalet olyckor perioden jan t.o.m. maj 2011 jfrt. med 2012:

Viltslag 2011 - t.o.m. maj 2012 - t.o.m. maj Skillnad %
Älg 2 102 1 829 -13%
Hela Hjort 291 402 +38%
landet Rådjur 12 030 12 360 +3%
Vildsvin 594 1 191 +101%
Rovvilt 20 28 +40%
TOTALT 15 037 15 810 +5%

Källa: Rikspoliststyrelsen - Nationella Viltolycksrådet.

För länsvis statistik, se bilagd PDF.

För vidare information: Niclas Dahl, marknadsförare/informatör Älgskadefondsföreningen Tfn: 0474-102 37 Mob: 0768 - 10 02 37 E-post: niclas@algen.se Hemsida: www.algen.se.