Viltolycksprognos: Risken ökar med 60 procent till nyår-

-         Men totala antalet olyckor kommer att minska jämfört med 2010

Årets viltolycksprognos för vintern indikerar att det kommer ske en markant ökning i antalet viltolyckor under årets sista tre månader. Ökningen beror till största delen på den sämre sikten som mörkret medför och att ett halare väglag kommer råda. Trots den stora olycksökningen förväntas ändå det totala antalet viltolyckor under 2011 att minska jämfört med 2010.

Från 95 till 150 viltolyckor/dag

Just nu går vi en dyster period till mötes, i dubbel benämning. När mörkret sänker sig över landet blir olycksstatistiken dystrare. Under perioden oktober till och med december kommer vi se en ökning i antalet anmälda viltolyckor från 95 till 150 olyckor per dag. Detta baseras på att man historiskt kan se att 34 procent av alla viltolyckor sker under årets tre sista månader. En rimlig slutsats är att det totala antalet viltolyckor 2011 kommer blir cirka 40 000 vid årets slut.

Första minskningen sedan 2005

För första gången sedan 2005 pekar statistiken mot att antalet viltolyckor kommer sjunka jämfört med föregående år. Exakt vad detta beror på kan det endast spekuleras i, men det tros vara en kombination av bland annat den hårda vintern, starkare rovdjursbestånd och att det finns gott om vatten i skogarna, det gör att djuren inte rör sig över lika stora områden.

Sett till statistiken har i genomsnitt 35 procent av alla viltolyckor mellan 2005-2010 skett under årets tre sista månader.

Viltolycksstatistik

År Olyckor totalt Olyckor okt-dec Olyckor jan-sep Skillnad i procent
2011 40 189 (Uppsk) 14 066 (Uppsk) 26 123 35 % / 65 % (Uppsk.)
2010 46 889 16520 30369 35 % / 65 %
2009 43 851 15340 28511 35 % / 65 %
2008 39 527 14187 25340 36 % / 64 %
2007 35 166 12393 22773 35 % / 65 %
2006 34 324 10868 23456 32 % / 68 %
2005 33 452 11291 22161 34 % /66 %

För vidare information: Niclas Dahl, marknadsförare/informatör Älgskadefondsföreningen Tfn: 0474-102 37 Mob: 0768 - 10 02 37 E-post: niclas@algen.se Hemsida: www.algen.se.