• Aligera AB/

Aligera AB (publ):s B-aktie är godkänd för handel på Nasdaq First North med första dag för handel den 1 februari 2017

2017-01-30

Förnyelsebara energibolaget Aligera AB (publ) (”Bolaget” eller ”Aligera”) har godkänts för listning på Nasdaq First North (”First North”) med första handelsdag onsdagen den 1 februari 2017. Aktien kommer att handlas under kortnamnet ALIRA B med ISIN-kod SE0009470271. I samband med listningen har styrelsen för Aligera upprättat en bolagsbeskrivning som nu offentliggörs.

Som ett led i Aligeras utveckling och expansion har styrelsen för Bolaget ansökt och fått godkännande om att Bolagets aktier ska listas på Nasdaq First North.

Listningen av Aligeras B-aktier på First North är ett viktigt steg i Bolagets expansionsplan. Listningen skapar goda förutsättningar för fortsatt tillväxt med en bredare aktieägarbas och bättre finansieringsmöjligheter för kommande förvärv samt möjlighet till billigare lånefinansiering.

”Vi ser mycket positivt på listningen på First North. Den kommer att ge ökad synlighet för Bolaget och därmed underlätta vår marknadsföring och möjlighet att attrahera kapital”, säger Kristoffer Löfgren, VD för Aligera och fortsätter”

”Det har varit ett stort intresse för vår listning mot bakgrund av Bolagets inriktning och expansionsplaner inom segmenten vindkraftverk i sekundärmarknaden.”

Aligera är ett bolag med fokus på vindkraftverk i södra och mellersta Sverige och är verksamt inom tre segment: förvärv av driftsatta och nyckelfärdiga vindkraftsanläggningar, effektiv och stabil produktion av el och försäljning av el och elcertifikat. Bolaget har idag 15 vindkraftverk med en cirka produktion om 100GWh samt en ägarandel om cirka 20 % i Slitevind AB som i sin tur har en egen produktion om cirka 150GWh. Eget kapital uppgick per den 30 september 2016 till SEK 12,97 per aktie.

Aligeras affärsstrategi är inriktad på tillväxt – att kraftigt expandera dagens bestånd genom förvärv av vindkraftverk på sekundärmarknaden med dokumenterad produktionshistorik. Avsikten är att växa genom förvärv och inte att växa genom projektering och nybyggnationer.

För ytterligare information hänvisas till den bolagsbeskrivning som upprättats inför listningen på First North. Dokumentet finns tillgängligt på Aligeras webbplats www.aligera.se.

Pareto Securities AB är likviditetsgarant och Certified Adviser är FNCA AB för Aligera. Legal rådgivare är Advokatfirman Delphi och revisor är PWC.

För ytterligare information, var god kontakta

Kristoffer Löfgren, VD
Tel: +46 (0)708-61 49 68
E-post: kristoffer.lofgren@aligera.se

Denna information är sådan information som Aligera AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktperson(er)s försorg, för offentliggörande den 30 januari 2017 kl. 10:00 CET.

Om Aligera

Aligera  AB (publ) är ett infrastruktur bolag med spetskompetens inom förnyelsebarenergi. Koncernen äger och investerar exklusivt i nyckelfärdiga produktionsanläggningar. Aligera grundades 2009 med ambitionen att utveckla en hållbar framtid genom produktion utav grön-energi. Koncernen värdesätter transparens och vill investera tid och pengar för att bygga en god vindkraftsportfölj med attraktiva vindlägen.