Alimak Group lanserar ny produkt för hantering av byggnadsställningar i samarbete med PERI

Alimak Group har tagit fram en ny produkt för ställningsbyggare som gör hanteringen av byggnadsställningar så säker och effektiv som möjligt. Den nya produkten heter Alimak STS 300 och har utvecklats i samarbete med tyska PERI.

Alimak STS 300 är ett innovativt system för transport, montering och demontering av byggnadsställningar som både ökar säkerheten och förbättrar effektiviteten. Alimak STS 300 gör det både snabbare och enklare att bygga upp och montera ned byggnadsställningar, men bidrar även till bättre ergonomi för ställningsbyggarna. Dessutom kan den flyttas horisontellt på marken vilket gör den mer användarvänlig och effektiv.

Alimak STS 300 är designad för att passa PERI UP byggnadsställning. PERI UP byggnadsställning säkerställer att ställningsbyggare är skyddade vid montering och nedmontering av byggnadsställningar. Det är ofta riskabelt för ställningsbyggare att lyfta verktyg och material men med Alimak STS 300 minimeras risken för skador.

–Vi arbetar ständigt med att förbättra för våra kunder och är väldigt glada över att kunna lansera den här nya produkten för byggnadsställningar som inte bara ökar produktiviteten och effektiviteten, utan även ger säkrare, smidigare och bättre arbetsmiljö för ställningsbyggare, säger David Batson, Executive Vice President på Construction divisionen på Alimak Group.

A picture containing building, scaffolding

Description automatically generated

–Alimak STS 300 förenklar hela logistikprocessen för ställningsbyggare, från upphämtningsplatsen av ställningen till platsen för montering och tillbaka igen. Med det innovativa tillvägagångssättet minskar väntetiderna och det är enkelt att med bara två personer både bygga upp och montera ned byggnadsställningen, säger Thomas Imbacher, ansvarig styrelseledamot för Innovation & Marketing på PERI AG.

Alimak STS 300 (Scaffold Transportation System) erbjuder:

Effektiv transport och förvaring av byggnadsställningsmaterial

Enkel och snabb installation

Bättre ergonomi och arbetsmiljö för ställningsbyggare

Ökad produktivitet

Ökad säkerhet

Digital tjänst - My Alimak erbjuder onlinemanualer, e-learning och webbshop för reservdelar

Till en början kommer Alimak STS 300 endast erbjudas i Tyskland men kommer succesivt rullas ut på fler marknader globalt.

För mer information, vänligen kontakta kommunikationschef charlotte.holmbergh@alimakgroup.com

Alimak Group är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för professionellt bruk med närvaro i över 100 länder, noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen utvecklar, tillverkar, säljer och utför service på vertikala transportlösningar, med fokus på att skapa mervärde för kunden genom högre säkerhet, ökad produktivitet och bättre kostnadseffektivitet. Alimak Groups produkter och lösningar saluförs under varumärkena Alimak, CoxGomyl, Manntech, Avanti och Alimak Service. Alimak Group har cirka 70 000 hissar, plattformar, servicehissar och BMU-enheter installerade runt om i världen. Koncernen grundades 1948 i Skellefteå, har sitt huvudkontor i Stockholm, 12 produktions- och monteringsanläggningar i 8 länder och 2 100 anställda globalt. www.alimakgroup.com

Om PERI

PERI är en av de största internationella tillverkarna och distributörerna i världen av produkter för ställningar.Det familjeägda företaget med huvudkontor i Weissenhorn i Tyskland, har 9 400 anställda, över 60 dotterbolag och över 160 lagerlokaler, erbjuder innovativ utrustning och service för byggnadsställningar. https://www.peri.com/en