Brännhet debut för Aline Lilja Gladh med spänningsromanen Tändstickan

Report this content

Lugnet i landsbygdsidyllen bryts när ett barns kvarlevor flyter till ytan i ett stenbrott. ”Jag ville utforska vad som får någon att begå fruktansvärda handlingar”, säger Aline. ”Dessutom hade jag någon slags hemlängtan, vilket förde mig tillbaka till min trygga uppväxtort Örbyhus.

Aline Lilja Gladh är född och uppvuxen i Örbyhus men är sedan länge utflyttad till Värmdö utanför Stockholm. Under föräldraledigheten med andra barnet drabbades hon av utmattningssyndrom, men fann till slut skrivandet som en väg upp till ytan. När yngsta dottern började på förskola tog familjen beslutet att låta Aline skriva klart manuset som hon redan lagt så mycket tid på. Hon lämnade jobbet som 2D artist på ett av Sveriges snabbast växande dataspelsföretag och skrev så att tangentbordet nästan fattade eld.

”Att vänta är inte vår bästa gren här hemma”, säger Aline och skrattar. ”Så när de stora förlagen dröjde med svar, slog vi varsin näve i vårt småbarnsrepiga bord och bestämde oss för att kliva på ett annat tåg.” Egenutgivning på det egna förlaget XIV Förlag AB var enligt henne ett överväldigande beslut, men i efterhand fantastiskt. ”Vi får se allt bakom kulisserna, lära oss massor och får möjligheten att ta egna beslut om till exempel omslag och samarbeten. Det är magiskt!” Redan innan släppet är det många som hört av sig för att försäkra sig om ett signerat exemplar och de som redan läst boken sprakar av förtjusning.

Tändstickan utspelar sig huvudsakligen i Örbyhus, fem mil norr om Uppsala, men även till viss del på Östermalm i StockholmLo Karlberg är den mångsysslande konstnären som enligt sin storebror och pappa borde ha blivit polis, precis som de själva. När ett gammalt fall läggs på familjens köksbord blir det omöjligt för henne att inte lägga sig i. Hon blir gränslöst nyfiken på sanningshalten i bybornas skvaller samtidigt som en överklädd man med blänkande lyxbil stjäl hennes fokus.

I denna spänningsroman får vi följa flera olika personer och ta del av deras vinklar och tankar. Dåtid knyts ihop med nutid och ingen går säker när det gamla fallet börjar skörda nya offer. Tändstickan är den första fristående delen i Örbyhusserien där utgivning av del två planeras till hösten 2019.

Den 29:e oktober 2018 släpps Tändstickan och finns att köpa i webbhandeln och hos utvalda butiker och samarbetsparters. Boken kommer även att komma som e- och ljudbok på de stora lyssningstjänsterna. XIV Förlag tror på kontakten mellan läsare och författare och besöker flera platser under höst, vinter och vår.

Läs mer på www.xivforlag.se.

Pressbilder mm finns under fliken MEDIA på www.xivforlag.se

Presskontakt:
Mattias Lilja