All.Can – ett globalt nätverk för en hållbar cancervård i framtiden

Report this content

Nu lanseras den svenska delen av det internationella nätverket för cancerfrågor. All.Can är ett brett internationellt samlingsinitiativ för att förbättra effektiviteten och tillgängligheten i cancervården genom att utgå ifrån patienten.

All.Can International, med säte i Bryssel, har varit verksamt sedan 2016. I samband med att det nationella initiativet All.Can Sverige nu lanseras hålls ett seminarium som lyfter frågor kring cancervård för patienter i särskilt utsatta grupper. I tre separata sessioner diskuteras hur cancervård fungerar för hemlösa och socialt utsatta, för nyanlända samt för unga. Syftet är att skapa lösningar för en hållbar cancervård för framtiden.

- Cancervården behöver effektiviseras och ska naturligtvis snabbt följa de senaste forskningsrönen. Men det är viktigt att hela tiden se människan bakom diagnosen. Det säger Emma Henriksson, talesperson för All.Can Sverige.

I styrgruppen för All.Can sitter representanter för flera av de största patientgrupperna inom cancerområdet i Sverige, företrädare från vårdprofessionerna och akademi, samt industrin och Nollvision Cancer.

- Hos All.Can samlar vi perspektiven från patienter, beslutsfattare, vårdpersonal, forskare och industrin, säger Emma Henriksson. - Vi tror att det mest effektiva sättet att skapa förändring är att förankra idéer från olika aktörer på en gemensam plattform.

Anmäl dig till lanseringen den 3 december, 10.00 – 12.00, här.

Fakta

Emma Henriksson är erfaren sjukvårdspolitiker, tidigare bl.a. ordförande i Riksdagens socialutskott.

I styrgruppen för All.Can Sverige ingår representanter från Amgen, Bristol Myers Squibb, Bröstcancerförbundet, Janssen, Microsoft, MSD, Nätverket mot Cancer, Roche, The European Cancer Patient Coalition och Ung Cancer.

All.Can Sverige är finansierat gemensamt av Amgen, Bristol Myers Squibb, Janssen, MSD och Roche.

Det svenska initiativet följer det etiska regelverk som finns uppsatt av Läkemedelsindustriföreningen, Lif.

Kontaktuppgifter till talesperson Emma Henriksson, tel. 070- 365 41 91.

Kontaktuppgifter till All.Can Sveriges kansli är Håkan Jonsson, Hallvarsson & Halvarsson, hakan.jonsson@halvarsson.se.

all-can.org/
all-can.org/national-initiatives/sweden/