Alleima delårsrapport för det tredje kvartalet 2024

God lönsamhet och beslutade kapacitetsökningar

Höjdpunkter för det tredje kvartalet 2024

Orderingången för den rullande 12-månadersperioden minskade med 12 % till 19 646 miljoner kronor (22 362), med en organisk tillväxt om -8 %. Orderboken var fortsatt solid med en god produktmix.

Intäkterna minskade med 3 % till 4 498 miljoner kronor (4 617), med en organisk tillväxt om 3 %.

Justerat rörelseresultat (EBIT) uppgick till 314 miljoner kronor (350) med en marginal om 7,0 % (7,6).

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 290 miljoner kronor (206), med en marginal om 6,5 % (4,5), och inkluderar metallpriseffekter om -24 miljoner kronor (-144).

Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,02 kronor (0,99).

Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,95 kronor (0,55).

Fritt operativt kassaflöde uppgick till 411 miljoner kronor (812).

VD-ord

Marknadsläge

Inom Tube-divisionen noterade vi en fortsatt hög aktivitetsnivå i exempelvis segmenten olja och gas, kärnkraft och transport. För flera övriga segment var marknadsläget mer svårbedömt under det tredje kvartalet. Inom Kanthal-divisionen fortsätter vår medicinteknikaffär sin goda utveckling, samtidigt som vi noterar försiktighet hos våra kunder inom industriell värmning. Marknadsläget i Strip-divisionen förbättrades under kvartalet, och vi ser tecken på att marknaden stabiliserat sig på bättre, om än något låga nivåer.

Orderingången för den rullande 12-månadersperioden uppgick till 19 646 miljoner kronor (22 362), med en organisk tillväxt om -8 %. Utvecklingen var främst hänförlig till en lägre orderingång inom olje- och gassegmentet inom Tube, jämfört med föregående års starka uppbyggnad av orderboken. Efterfrågan är dock på en fortsatt hög nivå och orderboken är solid. Orderingång i relation till intäkter var 100 % för den rullande 12-månadersperioden.

Ett bra resultat i säsongsmässigt svagt kvartal

Våra intäkter växte organiskt med 3 % i kvartalet till 4 498 miljoner kronor (4 617), med organisk tillväxt inom alla segment utom industri och industriell värmning.

Vår diversifierade exponering mot kundsegment i olika stadier av konjunkturcykeln samt vår strategi att växa inom mer lönsamma och mindre cykliska segment har visat sig vara framgångsrik. Den justerade EBIT-marginalen om 7,0 % (7,6) som inkluderade en signifikant valutamotvind, är en stark prestation i ett tredje kvartal, vilka är säsongsmässigt svaga på grund av planerade sommar- och underhållsstopp. Detta visar hur vi långsiktigt drivit en positiv produktmix och behållit vår disciplin för orderbokningar i svagare marknadsförhållanden och därmed kunnat upprätthålla lönsamheten.

Det fria operativa kassaflödet uppgick till 411 miljoner kronor (812), vilket är en god nivå även om det ställs mot ett högt kassaflöde i det tredje kvartalet föregående år. Sammantaget är vår  finansiella ställning fortsatt stark och vi har gott om handlingsutrymme för att fortsätta genomföra vår strategi.

Stark position inom energi

Vi har en ledande position i energisektorn, vilken inkluderar kärnkraft, olja och gas, elektrifiering samt framväxande teknologier inom vätgas och förnybar energi. Efterfrågan inom kärnkraft växer globalt, och för att ta vara på tillväxtmöjligheter har vi nu beslutat att utöka vår kapacitet genom att återöppna ett rörverk för tillverkning av ånggeneratorrör. Det här är en unik möjlighet att relativt snabbt kunna möta efterfrågan från våra kunder inom kärnkraftssegmentet. Genom denna anläggning kommer vi att kunna leverera till både konventionella kärnkraftverk och framväxande teknologier som små modulära reaktorer (SMR).

Lönsam tillväxt inom medicinteknik

I vårt lönsamma och starkt växande medicintekniksegment inom Kanthal ser vi ständigt nya möjligheter. Vi har nu beslutat att etablera en ny produktionsanläggning för ultrafin medicinsk tråd i Penang, Malaysia. Detta är ett viktigt och växande centrum för medicinteknikbolag, och vi kommer genom lokal närvaro och utökad produktionskapacitet kunna betjäna både befintliga och nya kunder i Asien.

Fokus på att skala upp kapacitet mot valda segment

Vi har nu fokus på att färdigställa våra pågående kapacitetsökningar och skala upp vår produktion mot valda segment för att driva lönsam tillväxt. Vi fortsätter dessutom att anpassa oss efter rådande marknadsläge och det är glädjande att se hur vi över tid byggt en mer handlings- och motståndskraftig organisation. Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare för deras engagemang, då de är en viktig del av denna utveckling.

Göran Björkman, VD och koncernchef

Telefonkonferens och webbsändning 13:00

En telefonkonferens och webbsändning kommer att hållas klockan 13:00 den 22 oktober 2024. Mer information samt en presentation kommer att finnas tillgänglig på https://www.alleima.com/se/investerare/.

Nummer till telefonkonferensen

Sverige:+46 (0) 8 5051 0031

Storbritannien:+44 (0) 207 107 06 13

USA: +1 (1) 631 570 56 13

Länk till webbsändning

Webbsändning

Sandviken, den 22 oktober 2024

Emelie Alm, Head of Investor Relations
Emelie.alm@alleima.com

Yvonne Edenholm, Press and Media Relations Manager
Yvonne.edenholm@alleima.com

Alleima, är en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål och speciallegeringar samt lösningar för industriell värmning. Baserat på långvariga kundsamarbeten och ledande materialteknologi, utvecklar vi produkter för de mest krävande applikationerna och industrierna. Vårt erbjudande inkluderar produkter såsom sömlösa rostfria rör för energi-, kemi- och flygindustrin, precisionsbandstål för vitvarukompressorer, luftkonditionering och knivapplikationer, baserat på fler än 900 aktiva legeringsrecept. Det omfattar också ultrafin tråd för användning i medicintekniska och mikroelektroniska apparater, industriell elektrisk värmeteknik och belagda bandstål för bränslecellsteknik för bilar, lastbilar och vätgasproduktion. Vår helt integrerade värdekedja, från forskning och utveckling till slutprodukt, möjliggör industriledande teknologi, kvalitet, hållbarhet och cirkularitet. Alleima, med huvudkontor i Sandviken, Sverige, hade omkring 6 500 medarbetare och intäkter om cirka 21 miljarder kronor i ungefär 80 länder under 2023. Alleima-aktien noterades på Nasdaq Stockholms storbolagslista den 31 augusti 2022 under symbolen ‘ALLEI’. Läs mer på alleima.com/se.

Denna information är sådan information som Alleima AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2024 kl. 11.30.