Alleima slutför förvärvet av Endosmart

Alleima har slutfört det tidigare annonserade förvärvet av Endosmart Gesellschaft für Medizintechnik GmbH (Endosmart), en Tysklandsbaserad tillverkare av medicintekniska produkter och komponenter tillverkade av minnesmetallen nitinol. Bolaget kommer att rapporteras inom divisionen Kanthal.

För den rullande tolvmånadersperioden som slutade september 2022 hade bolaget intäkter om cirka 105 miljoner kronor och en EBIT-marginal neutral för Kanthal. Parterna har kommit överens om att inte uppge köpeskillingen. Inverkan på Alleimas vinst per aktie kommer initialt att vara neutral.

Sandviken, den 1 december 2022

Relaterade länkar:

Endosmart produktexempel – YouTube

Endosmart – hemsida

Alleimas erbjudande inom medicinteknik – hemsida

Emelie Alm, Head of Investor Relations
emelie.alm@alleima.com

Yvonne Edenholm, Press and Media Relations Manager
yvonne.edenholm@alleima.com

Alleima AB, tidigare Sandvik Materials Technology, är en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål och speciallegeringar samt lösningar för industriell värmning. Baserat på långvariga kundsamarbeten och ledande materialteknologi, utvecklar vi produkter för de mest krävande applikationerna och industrierna. Vårt erbjudande inkluderar produkter såsom sömlösa rostfria rör för energi-, kemi- och flygindustrin, precisionsbandstål för vitvarukompressorer, luftkonditionering och knivapplikationer, baserat på fler än 900 aktiva legeringsrecept. Det omfattar också ultrafin tråd för användning i medicintekniska och mikroelektroniska apparater, industriell elektrisk värmeteknik och belagda bandstål för bränslecellsteknik för bilar, lastbilar och vätgasproduktion. Vår helt integrerade värdekedja, från forskning och utveckling till slutprodukt, möjliggör industriledande teknologi, kvalitet, hållbarhet och cirkularitet. Alleima, med huvudkontor i Sandviken, Sverige, och omsättning på 13,8 miljarder kronor under 2021, har mer än 5 500 medarbetare och kunder i omkring 90 länder. Alleima noterades på Nasdaq Stockholm den 31 augusti 2022 under symbolen ‘ALLEI’. Läs mer på alleima.com/se.

Om Endosmart
Endosmart är expert på att bearbeta minnesmetallen nitinol, och erbjuder lösningar och tjänster för tillverkare av medicintekniska produkter. Endosmart grundades 2002 och tillhandahåller sitt kunnande och sin expertis till kunder över hela världen. Erbjudandet inkluderar en helhetslösning: konceptuell design av idéer – utveckling av prototyper – serieproduktion, även i renrumsmiljö – och support under registreringsprocessen. Tillämpningar finns inom urologi, onkologi, kardiologi samt ortopediska och vaskulära områden. Med mer än 90 anställda har Endosmart sitt huvudkontor i Karlsruhe, Tyskland. För den rullande tolvmånadersperioden som slutade september 2022 hade bolaget intäkter om cirka 105 miljoner kronor. Läs mer på www.endosmart.de