Aller media samarbetar med Facebook om Instant Articles

Report this content

Aller medias kärnaffär är att erbjuda våra läsare, kunder, följare och användare ett fantastiskt innehåll med högsta möjliga användarupplevelse oavsett kanal. Därför har vi valt att samarbeta med Facebook i en testversion av så kallade instant articles. Facebook är den dominerande distributionskanalen för digital journalistik i dag och att prova deras verktyg som strävar efter en användarupplevelse i topp erbjuder stora möjligheter.

– Vi älskar journalistik och vi älskar våra användare. Vi vill nå dem var de än vill ha oss och erbjuda dem vårt innehåll med bästa möjliga användarupplevelse. Därför är det självklart för oss att ingå detta samarbete med Facebook som just nu är den dominerande distributionskanalen för digital journalistik, säger Jens Stenberg, digital innehållschef på Aller Media.

Instant Articles är ännu så länge under utveckling men har redan lanserats i USA där flera stora medier som The Atlantic, Buzzfeed och New York Times använder konceptet.

Instant Articles är ett koncept där Facebook-användare kan ta del av innehåll från mediehus (text, bild, video) direkt via Facebook istället för att behöva klicka på en länk och skickas vidare till tidningens hemsida. Det ger en mycket bättre användarupplevelse eftersom artiklarna laddas direkt.