• Allfunds/

Allfunds stärker sin nordiska närvaro i samband med att förvärvet av Nordic Fund Market slutförs

Report this content

•  Det strategiska förvärvet gynnar institutionella distributörer och fondförvaltare i Norden genom ett utökad utbud av värdeskapande lösningar som tillhandhålls via Allfunds Europaledande wealthtech-plattform.

•  Allfunds verksamheter i Norden fördubblas och bolaget har ambitioner att även vara marknadsledande på den lokala marknaden inom ett år.

•  Förvärvet är i linje med Allfunds konsolideringsstrategi och bidrog till att bolaget nådde en viktig milstolpe om 500 miljarder EUR i distribuerat kapital (Assets under Distribution), vilket ytterligare förstärker den Europaledande marknadspositionen.

•  Nordiska fonddistributörer får tillgång till Allfunds expansiva globala distributionsnätverk.

14 november 2019.
Allfunds, som tillhandahåller Europas ledande wealthtech-plattform för fonddistribution, har slutfört förvärvet av Nordic Fund Market (NFM) av Nasdaq. Förvärvet annonserades i mars 2019 och har inväntat regulatoriska godkännanden och granskningsförfaranden.

Genom förvärvet ökar Allfunds distribuerade kapital (Assets under Distribution) till mer än 500 miljarder euro och förstärker marknadspositionen markant. NFM:s befintliga kunder ökar Allfunds nordiska närvaro samtidigt som kunderna gynnas av ett ökat utbud av värdeskapande lösningar, ökad effektivitet och avancerade teknologiska lösningar för fonddistribution. Nuvarande NFM-kunder blir en del av Allfunds distributionsnätverk som redan innefattar fler än 20 regionala distributörer i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island samt i de baltiska länderna.

Allfunds har redan etablerat ett kontor i Stockholm för att på bästa sätt kunna erbjuda tjänster till kunderna i Norden. Flera medarbetare som arbetade för NFM hos Nasdaq har rekryterats, bland annat Mattias Hammarqvist som tidigare var VD för Nasdaq Broker Services och som nu blir VD för Allfunds Sweden AB.

Jag är mycket glad att vi genom det nya kontoret kan hjälpa de nordiska kunderna dra fördel av Allfunds avancerade teknologi, utökade tjänsteutbud och övriga fördelar som den globala wealthtech-plattformen skapar. Etableringen möjliggör för oss att förbättra vårt erbjudande till befintliga kunder ytterligare samtidigt som vi kan attrahera nya kunder,” säger Mattias Hammarqvist, VD för Allfunds Sweden.

Det nya kontoret möjliggör för kunder att dra nytta av Allfunds avancerade teknologi i kombination med lokal expertis, samt ger dem tillgång till nya sätt att kostnadseffektivt distribuera fonder och samtidigt minska de operationella riskerna.

”Vi är mycket glada att slutföra förvärvet som ökar vår regionala närvaro och ger nordiska kunder tillgång till vår ledande wealthtech-plattform, samtidigt som vår globala position stärks ytterligare. De lokala nordiska aktörerna förtjänar en pålitlig och global B2B-partner och vår etablering ger dem tillgång till teknologiska lösningar, flertalet mervärdesskapande tjänster och ett större utbud som kommer hjälpa dem att uppnå sina mål," säger Juan Alcaraz, CEO of Allfunds.

För mer information vänligen kontakta Katherine Sloan, Global Head of Corporate Communications, katherine.sloan@allfunds.com

Om Allfunds

Allfunds Group tillhandahåller Europas ledande wealthtech-plattform och erbjuder integrerade fondlösningar (operationella-, analys- och informationslösningar). Bolaget grundades år 2000 och har mer än 500 miljarder euro Assets under Distribution och tillhandahåller fler än 80 000 fonder från över 1 500 fonddistributörer. Allfunds Group har lokala kontor i Sverige, Luxemburg, Schweiz, Storbritannien, Spanien, Italien, Förenade Arabemiraten, Singapore, Chile, Colombia och Brasilien och har 660 institutionella kunder, inklusive stora affärsbanker, privata banker, försäkringsbolag, fondförvaltare, internationella fondmäklare och expertbyråer från 50 olika länder.