Allgon levererar radiobaserad inomhuslösning till Telenors nya huvudkontor

Allgon levererar radiobaserad inomhuslösning till Telenors nya huvudkontor Allgon Systems har fått en beställning från Telenor Mobil AS om att leverera en radiotäckningslösning för Telenors nya huvudkontor i Fornebu, utanför Oslo. Ordern innebär att Allgon Systems levererar och bygger en repeaterbaserad GSM-lösning för 900- och 1800-banden. Repeaterlösningen är förberedd för 3:e generationens mobiltelefoni- system. Allgon Systems skall leverera en radiobaserad inomhuslösning till det nya huvudkontoret i Oslo med plats för 6 000 arbetsplatser - ett av Skandinaviens största byggprojekt. Med den nya inomhuslösningen får Telenor en gemensam plattform för all framtida intern och extern telefoni, vilket i praktiken innebär att fasta telefoner blir överflödiga. Allgon Systems radiotäckningslösning, som bygger på repeatrar sammanlänkade med fiberoptik, är mycket flexibel eftersom den dels tillåter trafik från flera olika operatörer i samma nät, och dels klarar av flera olika mobilsystemteknologier. Repeaterlösningen för Telenor är i första hand avsett för GSM-trafik i 900- och 1800 MHz-banden. Men systemet är förberett för framtida 3G-trafik. - Att Telenor Mobil AS, som är världsledande när det gäller trådlösa kommunikationslösningar, väljer Allgon Systems som leverantör av täckningslösningen till sitt huvudkontor, är ett bevis på våra repeaterlösningars potential, säger Lars Jehrlander, VD för Allgon Systems. Telenors nya huvudkontor i Fornebu, som blir en av Norges största arbetsplatser med 6 000 medarbetare samlade i samma kontorskomplex, är ett av Skandinaviens största och mest spektakulära byggprojekt. Därigenom får Telenor ett gemensamt kontor för all verksamhet i Oslo-området, som tidigare har bedrivits vid 35 olika lokalkontor. För ytterligare information kontakta: Lars Jehrlander Telefon: 08-540 822 63 VD, Allgon Systems E-post: lars.jehrlander@allgon.se Crister Fritzson Telefon: 08- 540 827 75 Marknad- och Försäljningschef, Allgon E-post: Systems crister.fritzson@allgon.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/05/20010605BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/05/20010605BIT00170/bit0001.pdf