Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2000

DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI - 31 MARS 2000 * Nettoomsättningen ökade med 57 procent till 682 (435) MSEK * Orderingången ökade med 13 procent till 601 (531) MSEK * Rörelseresultatet minskade med 3 procent till 22 (23) MSEK. Resultatet efter finansiella poster minskade med 41 procent till 16 (27) MSEK * Satsningarna på Allgon Microwave och Wireless Solutions påverkade rörelseresultatet med -26 (-13) MSEK * Distributionsavtal tecknades inom Bluetooth med RFI Elektronik GmbH Marknad Allgon bedömer att den globala försäljningen av mobiltelefoner kommer att uppgå till 400 miljoner under år 2000. Utbyggnaden av mobiltelefonnätens infrastruktur i Nordamerika var fortsatt stark. Flera amerikanska operatörer har nu erbjudanden som stimulerar marknadens tillväxt. Utvecklingen i Sydamerika har varit positiv. Abonnenttillväxten i Europa fortsätter på en hög nivå. I slutet av februari i år fanns cirka 167 miljoner abonnenter i Europa, vilket är en ökning med 8 procent sedan årsskiftet. GSM dominerar helt marknaden i Europa, med en andel om 97 procent. Flertalet operatörer håller på att testa GPRS-system och de förväntas vara i drift mot slutet av år 2000. Marknaden i Asien utvecklas långsamt även om en återhämtning i Sydostasien kan noteras. Koncernens nettoomsättning och orderingång Nettoomsättningen ökade med 57 procent till 682 (435) MSEK. Orderingången ökade med 13 procent till 601 (531) MSEK. Våra viktiga OEM-kunder avropar order i allt större grad mot prognoser, vilket medför kortare leveranstid. För Allgons del innebär det att orderstocken relativt sett krymper. Allgon Systems Nettoomsättningen ökade med 73 procent till 381 (220) MSEK. Försäljningen ökade i Nord- och Sydamerika medan den minskade i Europa och i Asien. Försäljningen av repeaternät minskade något i Europa och i Asien. Under kvartalet erhölls den hittills största enskilda ordern på repeaterlösningar. Ordern avser Moskvas tunnelbana och det första orderbeloppet är på 18 MSEK. Försäljningen av radioutrustning och antennsystem utvecklades mycket väl, särskilt i Nordamerika. I mars flyttade Allgon Systems in i den nya anläggningen i Täby, norr om Stockholm. Allgon Microwave Nettoomsättningen uppgick till 24 MSEK (0). Försäljningsaktiviteterna omfattar nu, utöver Europa, även Sydamerika och Asien. Kundbasen ökade under kvartalet med bland annat UpGrade Communication, som ingår i Doro-koncernen och som distribuerar trådlösa nätverk och mikrovågslänkar i Norden. Avtalet avser Ethernet mikrovågslänkar för leverans inom hela Norden och i Baltikum. Första ordern uppgår till 11 MSEK. Allgon Mobile Communications Nettoomsättningen ökade med 29 procent till 277 (215) MSEK. Produktmixen för terminalantenner var relativt stabil och fördelningen mellan utdragbara, fasta och inbyggda antenner 41/59/0 (40/60/0) procent. Försäljningen av antenner till satellittelefoner uppgick till 15 (0) MSEK. Verksamheten har anpassats efter de lägre marknadsutsikterna och kommer under tredje kvartalet att flyttas från Göteborg till Åkersberga. I slutet av mars 2000 ingicks avtal om försäljning av fordonsantennverksamheten till Smarteq AB som övertar verksamheten från och med den 1 maj 2000. Överlåtelsen bedöms medföra ett försäljningsbortfall under år 2000 om 70-80 MSEK. Wireless Solutions Ett strategiskt distributionsavtal tecknades under kvartalet med RFI Elektronik GmbH, Tysklands största distributör av bärbara datorer. Avtalet innebär att alla RFI-produkter inom Bluetooth i första hand skall levereras av Wireless Solutions. Företagets produktportfölj har rönt stort intresse på marknaden. Avsikten är att antalet anställda skall fördubblas under året så att bolaget snabbt ska kunna kommersialisera de pågående utvecklingsprojekten. Leveranser påbörjas under andra halvåret 2000. Resultat Allgons rörelseresultat minskade med 3 procent till 22 (23) MSEK. Resultatet efter finansiella poster minskade med 41 procent till 16 (27) MSEK. Rörelseresultatet påverkades av: * Wireless Solutions och Allgon Microwave med -26 (-13) MSEK * Kostnader i samband med Allgon Systems inflyttning i den nya anläggningen * Kostnader i samband med start av produktion i Kina och i Brasilien Överlåtelsen av fordonsantenn-verksamheten till Smarteq bedöms påverka resultatet efter finansiella poster positivt med cirka 33 MSEK på helårsbasis främst genom den vinst som uppstår vid försäljningen av verksamheten. Denna vinst har ännu ej påverkat resultatet. Resultatet efter finansiella poster skulle ha varit 12 MSEK bättre om Allgon inte haft några valutasäkringar. Finansiell ställning Soliditeten uppgick per 31 mars 2000 till 45 procent (50 procent per 31 december 1999). Nettoupplåningen uppgick vid periodens slut till 278 MSEK (162 MSEK per 31 december 1999). Investeringar Investeringar i byggnader och mark samt maskiner och inventarier uppgick under perioden brutto till 94 (52) MSEK, varav nybyggnationen för Allgon Systems stod för 55 (22) MSEK. Kommande informationstillfällen 13 juli 2000 Delårsrapport 6 månader 17 oktober 2000 Delårsrapport 9 månader 18 januari 2001 Bokslutskommuniké för 2000 Täby den 13 april 2000 Allgon AB (publ) Jan Edhäll VD och koncernchef För ytterligare information kontakta: Jan Edhäll Telefon: 08-540 822 31 VD och koncernchef, Allgon AB Claes Silfverstolpe Telefon: 08-540 822 32 Ekonomidirektör, Allgon AB Allgon System har under kvartalet ändrat namn till Allgon Systems ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/13/20000413BIT00880/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/04/13/20000413BIT00880/bit0002.pdf Hela rapporten