Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2002

DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI - 31 MARS 2002 MSEK jan- jan- mars mars 2002 2001 Orderingång 376 564 Nettoomsättning 367 519 Rörelseresultat -39* -74** Resultat efter finansiella -45* -79** poster * Resultatet under första kvartalet 2002 har påverkats positivt med 12 MSEK genom aktivering av utvecklingskostnader, se redovisnings- och värderingsprinciper nedan. **I resultatet första kvartalet 2001 ingår kostnader av engångskaraktär om 19 MSEK. · Nettoomsättningen och orderingången ökade i mars jämfört med januari och februari. · Ett flertal viktiga 3G order har erhållits för basstationsantenner, filter och mikrovågslänk. · Stark försäljning av basstationsantenner medan försäljningen av combiners minskade. · Fortsatt reduktion av omkostnader. · Allgons uppfattning om marknaden 2002 är oförändrad, vilket innebär ett svagt första halvår och förbättring under andra halvåret. Marknad I USA har utbyggnaden av GSM resulterat i ökad försäljning av framförallt basstationsantenner. I Kina är abonnenttillväxten lägre än väntat vilket resulterat i minskad expansionstakt av operatörernas nät. GSM fortsätter dock att växa något emedan utbyggnaden av CDMA förskjutits. Detta har påverkat Allgons försäljning av basstationsantenner och repeaters negativt. I Europa är GSM investeringarna låga i avvaktan på att 3G utbyggnaden skall ta fart. Allgon har inom 3G skapat sig en stark ställning genom avtal med ett stort antal system-leverantörer och operatörer gällande leveranser av basstationsantenner, filter och mikrovågslänk. Marknaden för mobiltelefoner har varit svag under första kvartalet men förväntas öka under året. Den förväntade ökningen drivs framförallt av att ett stort antal nya mobiltelefoner lanseras. Många av dessa kommer att ha färgskärm och funktioner för att stödja nya tjänster såsom MMS. Koncernens nettoomsättning och orderingång Nettoomsättningen minskade till 367 (519) MSEK. Orderingången minskade till 376 (564) MSEK. Allgon Systems Nettoomsättningen minskade till 264 (325) MSEK. Nedgången beror nästan uteslutande på den minskade försäljningen av TDMA Combiners på den amerikanska marknaden. Allgon är huvudleverantör av basstations-antenner vid GSM utbyggnaden för en av de större operatörerna i Nordamerika. En aggressiv utbyggnadsplan har inneburit god fakturering under första kvartalet. Ett nära samarbete för att utveckla nya antennmodeller har inletts med ytterligare en av de stora operatörerna, vilket förväntas leda till framtida order. I Europa har orderingången ökat på nya antennmodeller för 3G. Allgon har också ökat sina marknadsandelar i Öststaterna avseende GSM. Vidare har Allgon noterat en ökad efterfrågan på avancerade antennsystem som hanterar flera frekvenser. Försäljningen av repeaters och täcknings-lösningar har främst skett till kunder i Europa och Nordamerika där flera viktiga order erhållits under kvartalet. I slutet av kvartalet har Allgon noterat ökade aktiviteter på samtliga marknader. Försäljningen av combiners fortsätter att minska. Leveranser av filterpaneler för UMTS och CDMA till europeiska och amerikanska systemleverantörer förväntas starta under tredje kvartalet. På den amerikanska telekommässan, CTIA väckte Allgons nya MCPA (Multi Carrier Power Amplifier) stor uppmärksamhet. Rörelseresultatet försämrades till -17 (-19) MSEK. Rörelseresultatet har påverkats positivt med 5 MSEK hänförligt till aktivering av utvecklingskostnader. I föregående års rörelse-resultat ingår kostnader av engångskaraktär med 6 MSEK. Allgon Mobile Communications Nettoomsättningen minskade till 84 (153) MSEK Försäljningen av mobiltelefonantenner var temporärt svag under första kvartalet på grund av pågående modellbyten hos vissa av tillverkarna. Förutom lägre volymer beror den minskade nettoomsättningen också på förändrad produktmix där andelen inbyggda antenner för kvartalet var drygt 50 procent. En volymökning förväntas under resterande del av 2002 då våra kunders bedömning är att försäljningen av mobiltelefoner kommer att öka med 5-10 procent jämfört med föregående år. Rörelseresultatet förbättrades till 3 (-15) MSEK. Rörelseresultatet har påverkats positivt med 6 MSEK hänförligt till aktivering av utvecklings- kostnader. I föregående års rörelseresultat ingår kostnader av engångskaraktär med 10 MSEK. Allgon Microwave Nettoomsättningen minskade till 19 (22) MSEK. GSM utbyggnaden är svag i Europa i avvaktan på 3G. Kring årsskiftet slöts två viktiga avtal avseende leverans av radiolänk till Svenska UMTS nät och Teracom. Under kvartalet har två avtal tecknats i Asien. Leveranser på de erhållna avtalen förväntas påbörjas under tredje kvartalet. Rörelseresultatet försämrades till -16 (-15) MSEK. Rörelseresultatet har påverkats positivt med 1 MSEK hänförligt till aktivering av utvecklingskostnader Koncernens resultat Allgons rörelseresultat förbättrades till -39 (-74) MSEK och resultatet efter finansiella poster till -45 (-79) MSEK. Resultatet har påverkats positivt med 12 MSEK hänförligt till aktivering av utvecklingskostnader av nya produkter. I föregående års resultat ingår, det under andra kvartalet 2001 avyttrade affärsområdet Wireless Solutions med - 11 MSEK samt kostnader av engångskaraktär med sammanlagt 19 MSEK. Den minskade nettoomsättningen samt förändrad produktmix har resulterat i lägre bruttomarginal. Detta har till stor del kompenserats genom reducerade omkostnader, tack vare de under år 2001 genomförda åtgärdsprogrammen. Reduktionen av omkostnader har också skett i förhållande till fjärde kvartalet föregående år. Resultatet efter finansiella poster hade varit 6 (-32) MSEK sämre om Allgon inte haft några valutasäkringar. På bokslutsdagen fanns ännu ej resultatförda terminskontrakt uppgående till 4 MUSD tecknade till en avistakurs på i genomsnitt 10,37 SEK. Finansiell ställning Soliditeten per 31 mars, 2002 uppgick till 44 procent (42 procent per 31 december 2001). Kassaflödet före finansieringsverksamhetenuppgick till 17 (- 21) MSEK och nettoskulden vid periodens slut till 207 MSEK (194 MSEK per 31 december 2001 ). Investeringar Investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick under perioden brutto till 6 (47) MSEK . Investeringar i immateriella anläggnings- tillgångar uppgick under perioden brutto till 12 (-) MSEK Moderbolaget Verksamheten i moderbolaget Allgon AB (publ) består av koncernsamordnande uppgifter såsom koncernledning, koncernrapportering, finansförvaltning och IT samordning. Tillgångarna består huvudsakligen av aktier i dotterbolag. Försäljningen under perioden uppgick till - (-) MSEK och resultatet efter finansiella poster till -8 (-26) Redovisnings och värderingsprinciper Denna rapport har upprättats i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation RR20, Delårsrapportering. Från och med den 1 januari 2002 tillämpar Allgon Redovisningsrådets nya rekommendation RR15, Immateriella tillgångar i koncern-redovisningen. Enligt RR15 skall utgifter för utveckling av nya produkter, produktions- och informationssystem redovisas som immateriella tillgångar om sådana utgifter med hög säkerhet kommer att leda till framtida ekonomiska fördelar för företaget. Anskaffningsvärdet för sådan immateriell tillgång skall avskrivas över dess bedömda nyttjandeperiod. Allgons valda tillämpning av de nya reglerna innebär att mycket höga krav ställs för att utgifter för utveckling skall redovisas som tillgång. Under första kvartalet 2002 har utgifter för utveckling av nya produkter om sammanlagt 12 MSEK redovisats som tillgång. Den av Allgon tillämpade avskrivningstiden på tillgången uppgår till mellan 6-36 månader. Enligt Allgons tidigare redovisningsprinciper kostnadsfördes samtliga utgifter för utveckling av nya produkter löpande. Förutom tillämpningen av RR15 har samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder använts i delårsrapporten som i den senaste årsredovisningen. Övriga nya rekommen-dationer från Redovisningsrådet har inte haft någon påverkan på bolagets resultat och ställning. Denna delårsrapport har inte varit föremål för särskild granskning av Allgons revisorer. Kommande informationstillfälle: 16 juli, 2002: Delårsrapport 1 jan - 30 juni 2002 Täby den 22 april 2002 Allgon AB (publ) Jeff Bork För ytterligare information kontakta: Jeff Bork VD och koncernchef, Allgon AB Telefon: 08-540 822 31 Tomas Kihlstrand Ekonomidirektör, Allgon AB Telefon: 08-540 822 32 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/22/20020422BIT01310/wkr0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/22/20020422BIT01310/wkr0002.pdf Hela Rapporten