Delårsrapport januari-september 1999

DELÅRSRAPPORT JANUARI - SEPTEMBER 1999 * Orderingången ökade med 35 procent till 1 761 (1 302) MSEK. * Nettoomsättningen ökade med 17 procent till 1 508 (1 294) MSEK. * Rörelseresultatet minskade med 14 procent till 92 (107) MSEK. Resultatet efter finansiella poster minskade med 11 procent till 90 (101) MSEK. * Under kvartalet blev Allgon vald till leverantör av antenner till flera av Ericssons senaste mobiltelefoner. * Ramavtal tecknades med Tele2 för radiolänk-produkter. Första ordern är på 7 MSEK. Marknad Försäljningen av mobiltelefoner på världsmarknaden har under tredje kvartalet fortsatt att utvecklas starkt. Efterfrågan på antennlösningar för mobiltelefoner karakteriseras av en breddning med nya typer av externa antenner och inbyggda antenner. Utbyggnaden av mobiltelefonnätens infrastruktur i Nordamerika har varit fortsatt stark. Den nordamerikanska marknaden kommer även fortsättningsvis att utvecklas positivt och det är Allgons bedömning att penetrationen idag är omkring 30%. Den ökade penetrationen och den allt högre andelen abonnenter i digitala system har i kombination med ökad samtalstid per abonnent varit de främsta drivkrafterna bakom de ökade investeringarna. Utbyggnadstakten i Europa ligger på en god och stabil nivå. Brasilien lider fortfarande av sviter från tidigare ekonomiska oro. Investeringarna i mobiltelefonnät förväntas under det kommande året utvecklas starkare i regionen, främst i Brasilien, Argentina, Chile och Venezuela. I Argentina släpptes nyligen PCS-licenser vilket kommer att leda till ökade investeringar. Telekominvesteringarna i Kina har varit låga under året. Efterfrågan bedöms dock nu öka något. I andra delar av Östasien har marknadssituationen varit stabil med fortsatta investeringar hos de större operatörerna. I Kina förväntas utvecklingen förbättras medan den i Sydostasien förblir svag och i övriga Asien fortsatt stabil. Tredje kvartalet 1999 Allgons nettoomsättning ökade under tredje kvartalet med 22 procent till 545 (447) MSEK. Rörelseresultatet minskade med 1 procent till 47 (48) MSEK. Resultatet efter finansiella poster minskade med 13 procent till 40 (46) MSEK. Koncernens nettoomsättning och orderingång Nettoomsättningen ökade under perioden januari - september 1999 med 17 procent till 1 508 (1 294) MSEK. Orderingången ökade med 35 procent till 1 761 (1 302) MSEK. Affärsområde System Nettoomsättningen ökade med 13 procent till 791 (703) MSEK. Försäljningen ökade till kunder i Nordamerika samt Asien, medan den minskade till kunder i Europa. Försäljningen av repeatersystem har utvecklades väl i Europa och Asien men svagare i Nordamerika. Även försäljningen av basstationsutrustning utvecklades väl, särskilt i Nordamerika. Försäljningen av basstationsantenner låg på samma nivå som föregående år. Starkare försäljning noterades i Nordamerika medan försäljningen i Europa, där prispressen var hårdare, utvecklades svagare. Leveranser av de första radiolänk-produkterna kommer att äga rum under fjärde kvartalet 1999. Ett två-årigt ramavtal med den skandinaviska teleoperatören Tele2 har nyligen tecknats. Det första avropet är på 7 miljoner kronor med leverans under fjärde kvartalet 1999. Affärsområde Mobile Communications Nettoomsättningen ökade med 21 procent till 717 (591) MSEK. Volymutvecklingen för terminalantenner har även under tredje kvartalet varit mycket starkare än faktureringstillväxten. Detta beror på prisreduktioner och förändrad produktmix. Andelen fasta antenner har varit stabil sedan slutet av december förra året och låg för de första tre kvartalen 1999 på 61 (49) procent. Under tredje kvartalet påbörjade Allgon leveranser av inbyggda antenner och fördelningen mellan utdragbara, fasta och inbyggda antenner var 38/61/1 procent. Ericsson valde under kvartalet Allgon som leverantör av antenner till flera av sina senaste modeller av mobiltelefoner. Det utökade samarbetet kommer att gradvis slå igenom på försäljningen. Efter att ha levererat inbyggda antenner till ett antal kundspecifika projekt introducerade Allgon under kvartalet en generell plattform för inbyggda antenner. I september levererade Allgon sin 200 miljonte mobiltelefonantenn, cirka 15 månader efter leveransen av den 100 miljonte antennen. Under 1998 levererade Allgon 65 miljoner terminalantenner. Vad gäller antenner till satellittelefoner löper försäljning och leveranser enligt plan. Försäljningen av fordonsantenner låg något över föregående års nivå. Resultat Allgons rörelseresultat minskade med 14 procent till 92 (107) MSEK. Resultatet efter finansiella poster minskade med 11 procent till 90 (101) MSEK. Nedgången har bland annat orsakats av: @ temporärt högre direkta kostnader i produktionen för att kunna hantera de höjda leveransvolymerna under andra och tredje kvartalet @ ökade kostnader inom radiolänk-området på 21 MSEK jämfört med januari- september 1998. Allgons nettoexponering mot USD uppgår till ca 42 procent av nettoomsättningen. Valutakursen påverkade periodens resultat positivt med 45 MSEK jämfört med föregående år. Resultatet efter finansiella poster skulle ha varit 6 MSEK bättre om Allgon inte haft några valutasäkringar. Finansiell ställning Soliditeten uppgick per 30 september 1999 till 56 procent (62 procent per 31 december 1998). Netto likvida medel uppgick vid periodens slut till 1 MSEK (199 MSEK per 31 december 1998). Investeringar Investeringar i byggnader och mark, maskiner och inventarier uppgick under perioden brutto till 196 (120) MSEK, varav den pågående nybyggnationen för Allgon System stod för 98 (41) MSEK. Kommande informationstillfällen 18 januari 2000 Bokslutskommuniké för 1999 15 mars 2000 Bolagsstämma 13 april 2000 Delårsrapport 3 månader 13 juli 2000 Delårsrapport 6 månader 17 oktober 2000 Delårsrapport 9 månader Åkersberga den 19 oktober 1999 Allgon AB (publ) Jan Edhäll VD och koncernchef För ytterligare information kontakta: Jan Edhäll Telefon: 08-540 822 31 VD och koncernchef, Allgon AB Claes Silfverstolpe Telefon: 08-540 822 32 Ekonomidirektör, Allgon AB Denna delårsrapport har ej varit föremål för särskild granskning av Allgons revisorer. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/19/19991019BIT00290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/19/19991019BIT00290/bit0002.pdf