Allianz Global Investors lanserar amerikansk småbolagsfond i Sverige

Report this content

Stockholm, 19 augusti, 2014. Allianz Global Investors lanserar nu fonden Allianz US Small Cap Equity på den svenska marknaden. Fonden förvaltas av ett team på fem personer och leds av John McCraw. Teamet är baserat i San Diego, USA, och tillsammans har de över 90 års erfarenhet från investeringar i amerikanska småbolag.

Fonden är aktivt förvaltad, tillämpar en ”bottom up”-strategi, och fokuserar på amerikanska bolag med ett börsvärde på mellan 100 miljoner och 3 miljarder dollar. Bolag med hög avkastningspotential väljs omsorgsfullt ut med en investeringsfilosofi och process som har tillämpats under flera decennier. Småbolagens utveckling påverkas starkt av den lokala ekonomin och kulturen. Därför är Allianz Global Investors lokala närvaro och starka marknadskännedom en stor tillgång när de utvärderar investeringsmöjligheter.

Den nya fonden har funnits i USA i 30 år, där den konsekvent slagit sitt jämförelseindex sedan lanseringen 1984. Teamet förvaltar dessutom den amerikanska delen av Allianz globala småbolagsfond Allianz Global Small Cap Equity.

John McCraw, portföljförvaltare på Allianz Global Investors, kommenterar:

Att ge svenska investerare tillgång till vår amerikanska Small Cap-strategi är ett naturligt steg i utvecklingen av vårt globala småbolagserbjudande. Det finns enorma möjligheter i den amerikanska småbolagssfären, som är fylld med bolag inom teknik, healthcare, energi och konsumentprodukter och där många har potential att bli morgondagens vinnare på Mid- och Large Cap-listorna.

”Det finns flera anledningar till varför småbolagsinvesteringar har visat sig långsiktigt lönsamma ur ett historiskt perspektiv. Mindre bolag befinner sig ofta i en tillväxtfas, vilket innebär att möjligheten till vinsttillväxt och stigande aktiekurser är större. Detta tenderar att visa sig särskilt när ekonomin är på återhämtning. Det faktum att småbolagen även är mindre bevakade – 6000 amerikanska småbolag följs för närvarande av färre än fem mäklare – ökar även vår möjlighet att slå index. Vårt analysteam arbetar ständigt med att försöka hitta undervärderade aktier med hög avkastningspotential.”

Robert Koopdonk, Managing Director på Allianz Global Investors och ansvarig för Norden och Beneluxländerna, kommenterar:

“Vi ser en fortsatt stor efterfrågan på småbolagsprodukter, och vi ser fram emot att nu låta en större del av våra kunder ta del av teamets lokalkännedom och erfarenhet från den stora, amerikanska småbolagssfären.”

”Småbolagsinvesteringar medför större risk; de är mindre likvida och mindre skyddade. Tidigare avkastningsstatistik visar emellertid att småbolagen har kompenserat för den högre risken, vilket gör dem till ett attraktivt inslag i en diversifierad portfölj.

Fonden Allianz US Small Cap Equity finns tillgånglig via Avanza Bank, Nordnet, MFEX och Nasdaq Fundservice. Fonden kommer utgöras av cirka 130 olika aktier, och dess jämförelseindex blir Russell 2000 Growth Index.

Ytterligare information till redaktörer:

Fondens förvaltare, John McCraw, besöker Sverige den 18 september. Vänligen kontakta Erik Granström enligt nedan om ni är intresserade av en intervju.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Granström, Burson-Marsteller Stockholm.
E-post: erik.granstrom@bm.com, Telefon: +46-76-546 12 15

Om Allianz Global Investors

Allianz Global Investors är ett diversifierat kapitalförvaltningsbolag med ett starkt moderbolag och en kultur av risk management. Våra 22 kontor fördelade över 18 länder gör att vi kan kombinera vår globala investerings- och forskningskompetens med lokalkännedom om specifika marknader. Vi förvaltar tillgångar värda mer än 358* miljarder Euro åt privatpersoner, familjer och institutioner världen över, och sysselsätter över 525 professionella investerare.

På Allianz Global Investors följer vi vår investeringsfilosofi Understand. Act. Den förklarar hur vi ser på världen och hur vi agerar. Vi strävar efter att sticka ut som den investeringspartner som våra kunder litar på, genom att aktivt lyssna på dem för att förstå deras utmaningar. Därefter agerar vi beslutsamt för att erbjuda lösningar som möter våra kunders behov.

*Per den 31 mars 2014.