Tyska börsindexet DAX firar 25 år

Report this content

Det tyska börsindexet DAX firar 25-årsjubileum den 1 juli, samtidigt som indexet, trots eurokrisen, befinner sig på nya rekordnivåer.

Lagom till sitt 25-årsjubileum nådde det tyska börsindexet DAX nya rekordnivåer med 8558 punkter, väl över det tidigare rekordet 8160 punkter . Med tanke på den pågående statsskuldskrisen i Europa och Tysklands blygsamma ekonomiska tillväxt, kan detta verka paradoxalt – börsutvecklingen är väl grundad på fundamenta.

Hans-Jörg Naumer, Head of Capital Markets & Thematic Research på Allianz Global Investors (AllianzGI) förklarar: “Att DAX har nått nya rekordhöjder i det rådande marknadsklimatet är inte ett tecken på en ny bubbla eller en källa till oro. Faktum är att kvaliteten på DAX har förändrats avsevärt sedan dess tidigare toppnotering. Det blir tydligt om man ser DAX som ett prisindex, och därmed exkluderar avkastningen. Då ligger DAX fortfarande under de tidigare rekordnivåerna från juli 2007 och mars 2000.”

Den kvalitativa förändringen som indexet genomgått blir också tydlig när man tittar på DAX-företagens värdering, vinster och omsättning. Till exempel var det genomsnittliga P/B-talet 1,4 i maj 2013, betydligt lägre än år 2000 då det nådde 3,3. Vidare var det genomsnittliga P/E -talet i början av juni på 12 (baserat på förväntad vinst för nästkommande tolv månader), en tämligen ”rimlig” nivå. Detta kan jämföras med ett genomsnittligt P/E-tal på 31 i början av år 2000. ”Den starka vinsttillväxten bland DAX-företagen, på mer än 250 procent sedan 2000, har bidragit till normaliseringen”, säger Naumer. ” DAX-företagen tillhör globaliseringens vinnare, den tyska ekonomin är väl positionerad internationellt och är delaktig i den dynamiska ekonomiska utvecklingen som pågår i tillväxtregioner världen över.” Detta återspeglas också i att den tyska exporten står för 55 procent av landets BNP. När det gäller DAX-företagen, genereras 70 procent av deras vinster utanför Tyskland.

Investeringar i tyska aktier ger långsiktig avkastning

Investerare har, genom tyska aktier, kunnat ta del av den globala tillväxten under de 25 år som DAX har existerat. En av orsakerna till lanseringen av aktiefonder i Tyskland under 1950-talet, var att göra det möjligt för privata investerare att dra fördel av tyska företags konkurrenskraft och framgångar internationellt. Fonden Allianz German Equity som lanserades förra året, följer samma investeringsstrategi som fonden Concentra som lanserades i Tyskland 1956. Fonden Concentra har investerat i vad som utgör den tyska ekonomins ryggrad i nästan sex decennier. ”Ryggraden” utgörs av DAX- och MDAX-aktier, det vill säga large- och mid-caps. En jämförelse över 3, 5 och 10 år, visar att Concentra slagit sitt benchmark och DAX i alla dessa tidsspann. Sedan starten i mars 1956 har fonden, värd 2 miljarder euro, ökat med i genomsnitt 8 ¾ procent per år. [1]

Matthias Born, förvaltare av fonden Allianz German Equity, förklarar succén bakom formeln ‘Made in Germany’: “Den tyska ekonomin har under de senaste 60 åren framgångsrikt kunnat anpassa sig till de förändringar som skett i dess omvärld. De strukturella förändringarna har återspeglats i att olika sektorers vikter i indexet har justerats över tid. Medan gruvdrift och tunga industrier spelade en stor roll på 1950-talet, så var finansaktier och kemi- och bilindustrin, de största sektorerna med 20 och 25 procent vardera när DAX bildades på 1980-talet. Idag är DAX mer diversifierad, och teknik- och hälsosektorerna utgör de nya tungviktarna.”

Framtiden: Tyskland fortsätter vara en tillväxtmotor

Born ser optimistiskt på framtiden. “Även om optimismen i den tyska ekonomin har dämpats något den senaste tiden, är arbetsmarknaden fortsatt stabil, vilket bör gynna den inhemska efterfrågan. Tyska exportföretag borde även gynnas av den förbättrade ekonomiska situationen i USA och de asiatiska tillväxtmarknaderna”, säger Born.

Också på längre sikt ser det bra ut för Tyskland, tillägger Born. ”Det finns många tyska företag som tack vare sina affärsmodeller och/eller tekniska ledarskap, är väl positionerade globalt. Dessa ”outperformers” återfinns ofta bland företagen i den så kallade ”second row” med andra ord, tillsammans med DMAX-aktierna.” 20 procent av fonden Allianz German Equity investeras för nuvarande i mid-caps.

Hans-Jörg Naumer tillägger: “I dagens finanspolitiska läge är det avgörande för investerare att placera sina pengar i reala tillgångar. Med det avses investeringar som ger en avkastning som är högre än inflationstakten. Detta inkluderar framförallt aktier. Medan en global aktieallokering ofta är det mest lämpliga alternativet, kan en diversifierad aktieinvestering i Tyskland vara en bra del i en geografiskt diversifierad investeringsportfölj

För mer information se ”A brief history of the DAX, av Matthias Born, förvaltare av fonden Allianz German Equity.

[1] Vid flera tillfällen nåddes resultatet under ökad risk och ökad volatilitet.

För mer information, var god kontakta:

Johan Hamilton, +46 7 234 38 73
Klaus Papenbrock, +49 69 24431 2476, Email: klaus.papenbrock@allianzgi.com
Marc Savani, +49 69 24431 4206, Email: marc.savani@allianzgi.com
Stefan Lutz, +49 69 24431 4276, Email: stefan.lutz@allianzgi.com
Stefanie Waldeck, +49 69 24431 4670, Email: stefanie.waldeck@allianzgi.com

Om Allianz Global Investors

Allianz Global Investors är en diversifierad fondförvaltare med ett starkt moderbolad och en kultur av risk management. Med 23 kontor i 18 länder tillhandahåller vi globala investeringar och forskningskapacitet med erbjuder rådgivning på lokal nivå. Vi har mer än 304 miljarder euro i förvaltat kapital för individer, familjer och institutioner över hela världen och sysselsätter över 500 professionella investerare.

På Allianz Global Investors följer vi en två-ordsfilosofi: Understand. Act. Det beskriver hur vi ser på världen och hur vi uppför oss. Vår målsättning är att vara den investeringspartner som våra kunder har förtroende för genom att noga lyssna för att förstå deras utmaningar, därefter agera för att tillhandahålla dem med lösningar för att på bästa sätt möta deras behov.