Allied Telesis presenterar lager 3-switch med gigabitkapacitet och låga kostnader

Instegsmodellen AT-9424T – Idealisk för budgetmedvetna organisationer

Chiasso, Schweiz. 30 oktober 2007 – Allied Telesis, en global leverantör av säkra lösningar för IP/Ethernet-åtkomst och branschledare inom driftsättning av IP Triple Play-nätverk över koppar- och fibernät, presenterade idag instegsmodellen AT-9424T, en ny lager 3-Ethernetswitch med gigabitkapacitet och 24 portar. Det låga priset gör den idealisk för småföretag och utbildningsverksamheter, som kan spara pengar genom att köpa endast de funktioner man behöver på kort och medellång sikt. Vid behov kan de senare uppgradera till mer avancerade switchar. Liksom alla switchar i Allied Telesis framgångsrika 9400-serie levereras AT-9424T med 24 st. 10/100/1000T-gigabitportar och 4 st. SFP-anslutningar för fiberkabel. Eftersom den endast är en enhet hög är den mycket lämplig i trånga miljöer.

Ingen kompromiss med prestanda
Eftersom AT-9424T har många gemensamma komponenter med de mer kraftfulla switcharna i 9400-serien kan tillverkningskostnaden hållas nere genom en effektiv produktion och stora volymer, inte genom att kompromissa med switchens prestanda. Organisationer som avser att köpa en switch på instegsnivån har troligen inget behov av vissa extra finesser. AT-9424T är därför inte utrustad med extra strömförsörjningsenhet, minnesplats eller stackmodul. Modellen är emellertid utrustad med samma programvara och användargränssnitt som övriga modeller i 9400-serien, liksom en rad andra viktiga egenskaper. AT-9424T har till exempel trafikprioritering och andra Quality of Service (QoS)- och IGMP-funktioner för moderna röst- och videoanpassade nätverksmiljöer. Tack vare de avancerade säkerhetsfunktionerna, som ingår i standardutrustningen, har AT-9424T såväl ett inbyggt skydd mot Denial of Service (DoS)-attacker som säkerhet i olika nivåer på varje port.

Efterfrågan på basutrustade modeller med lågt pris
En del organisationer beslutar sig visserligen för att köpa fullutrustade switchar som täcker behoven för flera år, men undersökningar som Allied Telesis gjort visar att många föredrar den billigare utrustningen på instegsnivån. På så vis hålls kostnaderna nere på kort sikt, och man kan senare köpa en mer avancerad switch när behovet uppstår. Allied Telesis tillverkning sker i egna anläggningar, och företaget kan därför arbeta med en flexibel produktionsprocess. Resultatet är en pålitlig switch som har lagom många funktioner för sin målgrupp och ett ytterst attraktivt pris.

”Vi anser att AT-9424T för närvarande är marknadens mest kostnadseffektiva lager 3-switch med gigabitkapacitet i sitt slag”, säger Melvyn Wray, Senior Vice President of Marketing EMEA på Allied Telesis. ”Men kostnadsmedvetna företag och organisationer kan ändå dra nytta av Allied Telesis välkända pålitlighet och kvalitetstänkande genom enhetens funktioner och utrustning.”