Alligo hållbarhetslänkar befintliga lån med Handelsbanken

Alligo har ingått hållbarhetslänkade lån med Handelsbanken om sammanlagt 2,3 miljarder SEK. Lånen är kopplade till koncernens hållbarhetsmål avseende leverantörsstyrning, jämställdhet samt minskad el/energianvändning.

Hållbarhet är affärskritiskt för Alligo och en integrerad del av affären. De hållbarhetslänkade lånen innebär att Alligo har en finansieringslösning som är direkt kopplad till koncernens hållbarhetsmål.

-          Hållbarhetslänkningen är en bekräftelse hur vi arbetar och tar oss an de viktiga hållbarhetsfrågorna. Dessutom bidrar länkningen till att driva Alligos hållbarhetsarbete och vår affär framåt, säger Clein Ullenvik, VD och koncernchef i Alligo.

Lånen tecknade med Handelsbanken är en hållbarhetslänkning av beviljade lån om 2,3 miljarder SEK.

-          Alligo har en stabil finansiell ställning. För oss är det en självklarhet att hållbarhetsfrågorna nu kopplas ihop med finansieringsverksamheten, säger Irene Bellander, CFO Alligo.

-          Vi är väldigt glada att fått agera rådgivare och teckna Alligos första hållbarhetslänkade lån, ett samarbete som sätter fokus på koncernens ambition i sitt hållbarhetsarbete. Strukturen innehåller en dubbel materialitet, vilket går i linje med kraven i EUs nya direktiv för hållbarhetsrapportering, CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), säger Emelie Persson Lindqvist på Handelsbanken.

Lånen är länkade till Alligos hållbarhetsmål:

• Ansvarsfulla leverantörsrelationer
  • Jämställdhet
  • Minskad el- och energianvändning*
    *Under 2025 kommer Alligo fastställa mål för minskad klimatpåverkan enligt Science Based Targets initiativ. De nya klimatmålen kommer då kopplas till lånen.

Clein Ullenvik, VD & Koncernchef

Om Alligo AB (publ)
Alligo är en ledande aktör inom arbetskläder, personligt skydd, verktyg och förnödenheter i Norden. Försäljning sker i huvudsak genom de starka konceptvarumärkena Swedol i Sverige och TOOLS i Norge och Finland. Koncernen har omkring 2 400 anställda och omsätter cirka 9,3 miljarder SEK per år. Alligo AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer på alligo.com

Box 631, 135 26 Tyresö · Vindkraftsvägen 2, 135 70 Tyresö · Telefon +46 (0) 8 – 727 27 20 · www.alligo.com