Delårsrapport 1 jan–30 juni 2024

Förvärvsintensivt kvartal på en fortsatt svag marknad

Andra kvartalet i sammandrag

• Nettoomsättningen ökade 1,8 procent till 2 432 MSEK (2 388). Den organiska tillväxten var -3,2 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 40,3 procent (40,9).
  • Justerad EBITA minskade till 166 MSEK (201), motsvarande en justerad EBITA-marginal om 6,8 procent (8,4).
  • Rörelseresultatet minskade till 147 MSEK (183) och rörelsemarginalen uppgick till 6,0 procent (7,7). Rörelseresultatet belastades med jämförelsestörande poster om -4 MSEK (-4).
  • Resultatet uppgick till 87 MSEK (124).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,70¹ SEK (2,42¹).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 270 MSEK (287).

Första halvåret 2024 i sammandrag

• Nettoomsättningen minskade med -1,6 procent till 4 601 MSEK (4 675).
    Den organiska tillväxten var -4,5 procent.
  • Bruttomarginalen ökade till 40,7 procent (40,3).
  • Justerad EBITA minskade till 250 MSEK (328), motsvarande en justerad EBITA-marginal om
    5,4 procent (7,0).
  • Rörelseresultatet minskade till 212 MSEK (295) och rörelsemarginalen uppgick till 4,6 procent (6,3). Rörelseresultatet belastades med jämförelsestörande poster om -8 MSEK (-4).
  • Resultatet uppgick till 110 MSEK (192).
  • Resultat per aktie uppgick till 2,16¹ SEK (3,76¹).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 398 MSEK (433).

1)       Före och efter utspädning.

VD:s kommentarer

Efterfrågan hos våra relativt sett mer lönsamma små och medelstora kunder har påverkats mest av den svaga konjunkturen samtidigt som försäljningen till vissa större industrikunder ökade.”

”Förvärv är viktigt för att driva utveckling och tillväxt i Alligo. Fokus ligger på lönsamma bolag som passar in i vår verksamhet.”

”Under det andra kvartalet har vi tecknat avtal om förvärv av sju nya bolag med en sammanlagd omsättning om cirka 300 MSEK.”

”När den svaga marknadsutvecklingen kommer att vända är dock svårt att förutspå. Under tiden fortsätter vi fokusera på det som vi själva kan påverka och bygger ett ännu starkare Alligo.”

Viktiga händelser under andra kvartalet

• Den 28 juni tecknade Alligo avtal om förvärv av samtliga aktier i T. Brantestig Svetsmaskinservice AB och Sundholm Welding AB. Bolagen omsätter tillsammans cirka 50 MSEK.
  • Den 14 juni förvärvade Alligo samtliga aktier i Workwear AS. Bolaget omsätter cirka 30 MNOK.
  • Den 11 juni förvärvade Alligo 70 procent av aktierna i New Promotion Sverige AB med dotterbolag. Bolagen omsätter tillsammans cirka 45 MSEK.
  • Den 3 maj förvärvade Alligo samtliga aktier i Wiklunds i Bollnäs AB. Bolaget omsätter cirka 30 MSEK.
  • Den 24 april tecknade Alligo avtal om förvärv av samtliga aktier i Hämeen Teollisuuspalvelu Oy och Riihimäen Teollisuuspalvelu Oy. Bolagen omsätter tillsammans cirka 15 MEUR.
  • Årsstämman den 23 maj fastställde en utdelning om 3,50 SEK per aktie (3,00).
  • Vid årsstämman den 23 maj beslutades om omval av styrelseledamöterna Göran Näsholm, Stefan Hedelius, Cecilia Marlow, Johan Sjö och Christina Åqvist i enlighet med valberedningens förslag. Pontus Boman avböjde omval. Johan Lilliehöök valdes som ny styrelseledamot. Göran Näsholm omvaldes till styrelseordförande.
  • Under april omvandlades 1 780 A-aktier till B-aktier på aktieägares begäran. Med anledning av detta ändrades antalet röster i Alligo.

Händelser efter periodens utgång

• Den 5 juli erhölls erforderligt myndighetsgodkännande avseende förvärven av av Hämeen Teollisuuspalvelu Oy och Riihimäen Teollisuuspalvelu Oy. Förvärven förväntas slutföras i augusti.

Presentation av delårsrapporten för det första kvartalet 2024

Alligo publicerar sin delårsrapport för det andra kvartalet 2024 onsdag den 17 juli 2024 kl. 08:00. Med anledning av detta bjuder Alligo in till en webbsänd telefonkonferens där VD & koncernchef Clein Johansson Ullenvik och CFO Irene Wisenborn Bellander presenterar rapporten samt besvarar efterföljande frågor. Presentationen hålls på engelska.

Tid: Onsdagen den 17 juli 2024 kl. 11:00

Webblänk: https://edge.media-server.com/mmc/p/x535kyg3

Telefonkonferens: https://register.vevent.com/register/BIf27adcaa47a149168326fab772d3963b

För att delta i telefonkonferensen behöver du registrera dig via länken ovan innan konferensen startar. När du registrerat dig får du telefonnummer och en personlig kod.

Clein Johansson Ullenvik, VD & Koncernchef
ir@alligo.com

Informationen i denna rapport är sådan som Alligo AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom verkställande direktörens försorg, för offentliggörande den 17 juli 2024 kl. 08:00 CEST.

Om Alligo AB (publ)
Alligo är en ledande aktör inom arbetskläder, personligt skydd, verktyg och förnödenheter i Norden. Försäljning sker i huvudsak genom de starka konceptvarumärkena Swedol i Sverige och Tools i Norge och Finland. Koncernen har omkring 2 400 anställda och omsätter cirka 9,3 miljarder SEK per år. Alligo AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer på alligo.com