Allokton köper fastigheter i Falun och Borlänge

Allokton AB (Publ) har förvärvat nio stycken fastigheter i Falun och Borlänge av Solrosen Invest AB. Köpeskillingen var drygt SEK 600 miljoner med en uthyrningsbar yta om drygt 42 000 kvm med övervikt inom Retail. Allokton tillträder fastigheterna 5:e december. Rådgivare i affären var IBP Property Consultants. Allokton AB (publ) kommer att noteras på First North den 18:e december.

Allokton AB´s (publ) affärsidé är att förvärva, äga och effektivt förvalta fastighetsbestånd med hög direktavkastning vilket i kombination med fördelaktiga finansieringslösningar skall ge en god avkastning på investerat kapital. Bolagets finansieringsmodell kännetecknas av att s k låsta fastighetsstrukturer bildas och toppfinansieras genom utställande av fastighetsobligationer. Alloktons fastighetsportfölj består av fastigheter om drygt 420 000 kvm belägna i 19 svenska städer och har ett uppskattat marknadsvärde om cirka SEK 4 miljarder. Beståndet har en god diversifiering mellan bostäder och kommersiella lokaler i attraktiva lägen. Allokton har cirka 125 aktieägare och har för avsikt att notera aktien på reglerad marknadsplats under 2006. Bolagets aktie handlas inofficiellt genom Öhman Fondkommission i Reutersystemet.