Delårsrapport januari - juni 2010 Allokton AB

• Resultat per aktie uppgick till 2,65 (-3,29) SEK
  • Nettouthyrningen uppgick till -1 231 kvm, med ett hyresvärde om 1,4 MSEK

VD Anders Wehtje kommenterar

- Det är glädjande att kunna konstatera att vi åter har en positiv nettouthyrning under kvartalet uppgående till 5,0 MSEK. Detta visar återigen på den generella kvalitén i vår fastighetsportfölj där vi tre av de senaste fyra kvartalen har kunnat uppvisa en positiv nettouthyrning.

-Vårt bruttoresultat var sämre än föregående år vilket primärt har två orsaker; dels var även april och maj i år väsentligt kallare och mer snörika än föregående år vilket har inneburit högre el och värmekostnader, dels har vi investerat väsentliga belopp i ökat underhåll som en konsekvens av att vi nu ”investerar ikapp” det delvis eftersatta underhåll som vi kunnat konstatera i vårt bestånd.

-Arbetet att finna en för bolaget bättre anpassad kapitalstruktur för framtiden fortsätter. Tyvärr drar detta arbete ut på tiden som en konsekvens av att samtliga intressenters godkännande till bolagets framlagda planer ännu inte erhållits. Ett avgörande avseende de pågående diskussionerna med ägare, obligationsinnehavare samt bolagets banker väntas inom kort.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

VD Anders Wehtje har sagt upp sin anställning och lämnar bolaget i januari 2011. Styrelsen har initierat arbetet med att rekrytera en ny VD till bolaget.

Obligationsinnehavarna i de helägda dotterbolagen Allokton Properties AB och Allokton Properties II AB avhöll den 17 augusti möten för att ta ställning till de rekonstruktionsförslag som tillsänts obligationsinnehavarna under juli månad. I Allokton Properties AB beslöt obligationsinnehavarna att acceptera det presenterade rekonstruktionsförslaget medan obligationsinnehavarna i Allokton Properties II AB behöver kallas till ett nytt möte inom kort mot bakgrund av att inte tillräckligt många obligationsinnehavare var närvarande på mötet för att göra detta beslutsmässigt.

Allokton AB´s (publ) affärsidé är att förvärva, äga och effektivt förvalta fastighetsbestånd vilket i kombination med fördelaktiga finansieringslösningar skall ge en god avkastning på investerat kapital. Alloktons fastighetsportfölj består av fastigheter om cirka 440.000 kvm belägna i 19 svenska städer. Allokton är sedan 18 december 2006 upptagna för handel på First North under tickerkoden ALOK B. Alloktons Certified Adviser och likviditetsgarant på First North är Mangold Fondkommission tel 08-5030 1550.