Delårsrapport januari - mars 2010

Januari – mars 2010 • Koncernens nettoomsättning uppgick till 103,3 (104,9) MSEK • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 39,7 (49,5) MSEK • Resultatet efter skatt uppgick till -10,1 (-88,9) MSEK • Resultat per aktie uppgick till -0,36 (-3,31) SEK • Nettouthyrningen uppgick till -5 652 kvm, med ett hyresvärde om -3,6 MSEK VD Anders Wehtje kommenterar - Första kvartalet 2010 har varit väldigt kostsamt för oss liksom för övriga fastighetsägare i Sverige. Sammantaget uppskattar vi att den kalla och snörika vintern har inneburit kostnadsökningar på cirka 8-10 MSEK jämfört med motsvarande kvartal förra året, främst i form av högre mediakostnader men även betydande utgifter för snöröjning och dylikt. - Vidare belastar vi kvartalet med ca 3,2 MSEK för det pågående arbetet att hitta en för bolaget bättre anpassad kapitalstruktur för framtiden. Den större delen av dessa kostnader är kopplade till de jurister och finansiella rådgivare som hjälper oss i detta arbete. Här ingår även vissa delar av de kostnader som uppstått för att genomföra två fullskaliga externa fastighetsvärderingar per årsskiftet 2009/2010, allt i syfte att ge trovärdighet till de diskussioner vi för med bolagets finansiärer. - De förändringar vi genomförde i vår organisation under hösten 2009 har börjat få genomslag, även om det är en längre resa vi har påbörjat för att skapa en optimal förvaltningsorganisation för framtiden. Här har vi fortsatt mycket att göra men jag gläds åt den drivkraft jag ser bland våra medarbetare. - Vi är fortsatt positiva till arbetet med att hitta en för bolaget bättre anpassad kapitalstruktur för framtiden. Samtalen och diskussionerna med ägare, banker och obligationsinnehavare förs med en positiv grundton och jag tror att alla parter ser det stora värdet i att vi hittar en lösning som gör Allokton till ett bolag med en stabil finansiell plattform framöver. Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång Bolaget har fått anstånd vad gäller räntor och amorteringar om sammantaget 15,6 MSEK gällande viss del av bolagets externa finansiering för att stödja och ge tidsmässigt rådrum åt de samtal som förs med bolagets finansiärer i syfte att hitta en för bolaget mer lämplig och långsiktig kapitalstruktur. Obligationsägarmöte i Allokton Properties AB (publ) avhölls den 7 maj. Bolaget hade lagt förslag att förlänga den remedy- period som löper avseende de obligationsräntor som förföll den 30 juni 2009 till den 30 juni 2011 samt även föreslagit att den ränta som förfaller till betalning 30 juni 2010 ges anstånd till 30 juni 2011. Då bolaget inte fann stöd för något av de framlagda förslagen så drogs dessa tillbaka innan det kom till omröstning och båda frågorna kommer att avhandlas på ett nytt obligationsägarmöte inom kort. Obligationsägarmöte i Allokton Properties II AB (publ) avhölls den 7 maj. På mötet avhandlades frågan om bolagets obligationslån skulle sägas upp till betalning med anledning av att den remedyperiod som löpt avseende de räntor som förföll till betalning 31 mars 2009 hade löpt ut. Med 97% av de närvarande rösterna beslöt obligationsinnehavarna att inte säga upp lånet till betalning utan låta bolaget fortsätta sina ansträngningar att hitta en fungerande finansiell plattform för framtiden. Allokton har från sin revisor KPMG fått en oren revisionsberättelse avseende räkenskapsåret 2009, då följande tillägg gjorts: ”Utan att det påverkar våra uttalanden ovan vill vi fästa uppmärksamheten på att det av förvaltningsberättelsen framgår att bolaget har upprättat kontrollbalansräkning samt att det pågår arbete med bolagets finansiering. Det framgår också att finansieringen och tillgången på likviditet inte är säkerställd för det innevarande räkenskapsåret. Dessa förhållanden tyder på att det finns väsentlig osäkerhet beträffande finansieringen som kan leda till tvivel om bolagets förmåga att fortsätta sin verksamhet.”