Delårsrapport januari - september 2009 Allokton AB

Juli – september 2009 • Koncernens nettoomsättning uppgick till 105,5 (103,5) MSEK • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 62,0 (59,3) MSEK • Resultatet efter skatt uppgick till 0,4 (-267,5) MSEK • Resultat per aktie uppgick till 0,01 (-16,76) SEK • Nettouthyrningen uppgick till 1 627 kvm, med ett hyresvärde om 1,4 MSEK Januari – september 2009 • Koncernens nettoomsättning uppgick till 314,7 (308,9) MSEK • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 174,2 (177,6) MSEK • Resultatet efter skatt uppgick till -89,8 (-266,2) MSEK • Resultat per aktie uppgick till -3,21 (-16,68) SEK • Substansvärdet per aktie uppgick till 2,32 (10,70) SEK • Fastighetsbeståndets marknadsvärde uppgick till 4 159,6 (4 242,1) MSEK • Den ekonomiska vakansgraden uppgick vid periodens slut till 5,8 (4,7) procent • Nettouthyrningen uppgick till -7 330 kvm, med ett hyresvärde om 5,9 MSEK Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång Allokton frånträdde den 1 oktober fastigheten Merkurius 1 i Motala. Försäljningspriset översteg bokfört värde med 15 procent. Styrelsen i Allokton har den 15 oktober anlitat Newsec som rådgivare i arbetet med att utvärdera bolagets strategiska alternativ för framtiden. Uppdraget är brett och syftar till att ge bolaget optimala förutsättningar att skapa aktieägarvärde på sikt. VD Anders Wehtje kommenterar - Tredje kvartalet har varit positivt för oss med ökande intäkter och lägre driftskostnader jämfört med motsvarande period förra året. Vi har också haft en positiv nettouthyrning vilket är en förändring mot situationen under årets första sex månader. Jag ser alla dessa faktorer som ett kvitto på att vi är på rätt väg vad gäller vår dagliga affär. - Vi gör vidare ett positivt resultat efter skatt för tredje kvartalet som justerat för icke kassaflödespåverkande poster skulle varit ett par miljoner högre vilket jag tycker är ett tecken på den underliggande styrkan i vår portfölj. - Det är också glädjande och positivt att vi knutit Newsec till oss i det strategiska arbete som styrelsen och jag inledde när vi tillträdde i samband med bolagets årsstämma den 30 juni. Givet de förutsättningar som finns så ser vi positivt på att skapa en plattform som på sikt ska kunna leverera värde till våra aktieägare.