Pressmeddelande Allokton AB (publ)

Pressmeddelande Allokton AB (publ)

Allokton har, vilket tidigare meddelats, framskridna förhandlingar med bolagets kreditgivare avseende förlängning av existerande krediter. I Allokton AB, Allokton Properties AB och Allokton Properties II AB har kreditgivarna bidragit med en produktiv hjälp i hanteringen av de speciella utmaningar som bolagen ställts inför i den rådande finansiella marknadssituationen. Förhandlingarna beräknas vara slutförda under april månad.

Allokton Properties AB
Den förfallna räntebetalningen på obligationen i Allokton Properties AB förväntas komma att infrias senast den 30 juni 2009, och kommer således att bli betald innan remedy-perioden löper ut. För att ytterligare säkerställa infriandet av obligationernas kapitalbelopp 2015 överväger bolaget möjligheten att senarelägga även den räntebetalning som ursprungligen är satt att ske den 30 juni 2009 till som längst slutet av remedy-perioden, vilken sträcker sig till juni 2010. Härigenom kommer bolaget att komma starkare rustat in i 2010, under vilket år bolaget enligt lagd budget kan betala de räntor och amorteringar som förfaller under perioden. Bolaget bedömer att alla räntebetalningar på obligationen i Allokton Properties AB framöver kommer att betalas i sin helhet åtminstone innan remedy-perioden löper ut.

Allokton Properties II AB
Också räntebetalningar på obligationen i Allokton Properties II AB kommer framöver att betalas i sin helhet åtminstone innan remedy-perioden löper ut. För att ytterligare säkerställa infriandet av obligationernas kapitalbelopp 2016 avser bolaget dock att senarelägga den räntebetalning som ursprungligen är satt att ske den 31 mars 2009, som längst till slutet av remedy-perioden, vilken sträcker sig till mars 2010. Härigenom kommer bolaget att komma starkare rustat in i 2010, under vilket år bolaget enligt lagd budget har ett positivt cash flow efter betalning av de räntor och amorteringar som förfaller under perioden.

Obligationsägarmöte för Allokton Properties AB och Allokton Properties II AB kommer att sammankallas i enlighet med respektive obligationsprospekt.

* * *

Denna pressrelease har relevans för aktieägarna i Allokton AB och obligationsinnehavarna i Allokton Properties AB och Allokton Properties II AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Styrelseordförande i Allokton AB (publ), Niels Sørensen, 0046852217200
VD i Allokton AB (publ), Samuel Boström, 004640396530