Uppdatering Project Reborn

• Styrelsen beslutar om företrädesemission med stöd av bemyndigande
  • Styrelseledamot Ole Vagner lämnar Alloktons styrelse på grund av tidsbrist

Styrelsen har den 28 oktober 2010 beslutat att genomföra en emission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Syftet är att stärka moderbolagets finansiella ställning. Emissionen i moderbolaget i kombination med föreslagen konvertering av utestående obligationslån samt föreslagen partiell konvertering av juniorbanksfinansiering till preferensaktier i respektive struktur skall, enligt styrelsens bedömning, återställa koncernens negativa egna kapital. Därtill skall slutgiltiga överenskommelser träffas med flera av koncernens befintliga och framtida potentiella fordringsägare.

Emissionens villkor i korthet:

• Aktieägare skall för en (1) befintlig aktie erhålla fem (5) teckningsrätter. Sexton teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie.
  • För varje tecknad ny aktie i bolaget skall erläggas 1 krona.
  • Aktiekapitalet kommer genom nyemissionen att kunna ökas med högst 582.709,814313 kronor genom utgivande av högst 1.406.250 aktier av serie A och högst 7.334.389 aktier av serie B. Bolaget tillförs 8.740.639 kr före emissionskostnader vid full teckning.
  • Avstämningsdag för rätt till deltagande i emissionen skall vara 2010-11-04.
  • Teckning av aktier med stöd av primär företrädesrätt skall ske genom samtidig betalning under perioden 2010-11-09 till och med 2010-11-23.

Styrelsen avser att publicera memorandum på bolagets hemsida www.allokton.se innan teckningsperiodens början.

Aktieägare representerande mer än 51% av rösterna i Allokton AB har muntligen aviserat avsikt att teckna sin andel av emissionen samt även förklarat intresse att säkerställa hela emissionen genom garantiförbindelse. Bindande avtal enligt ovan avses att ingås innan teckningsperiodens början.

Ole Vagner planerade i samråd med övriga styrelsen i Allokton AB att avgå i samband med den extra bolagsstämman aviserad till 2010-10-28. Arbetet med att skapa en fungerande kapitalstruktur för Allokton AB är mycket tidskrävande för samtliga inblandade parter i den pågående processen, och Ole Vagner har på grund av tidsbrist fattat beslut om att lämna styrelsen. Då den planerade bolagsstämman ställdes in, såsom tidigare publicerats i pressmeddelande 2010-10-26, kommer Ole Vagner därmed att begära eget utträde. Styrelsen avser inom skälig tid vid bolagsstämma föreslå fyllnadsval av den vakanta styrelseplatsen.

Då Allokton AB äger Allokton Properties AB samt Allokton Properties II AB så har innehållet i detta pressmeddelande inverkan på dessa två bolag. Pressmeddelandet skickas därför även till OMX Köpenhamn där de två nämnda bolagen har obligationer noterade och upptagna till handel.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jakob Johansson, ägare och styrelseledamot

+46-(0)735-06 07 07

Allokton AB´s (publ) affärsidé är att förvärva, äga och effektivt förvalta fastighetsbestånd vilket i kombination med fördelaktiga finansieringslösningar skall ge en god avkastning på investerat kapital. Allokton är sedan 18 december 2006 upptagna för handel på First North under tickerkoden ALOK B. Alloktons Certified Adviser och likviditetsgarant på First North är Mangold Fondkommission tel 08-5030 1550.